Support My Blog

Friday, May 4, 2018

TANAM STRAWBERI - BERI KEPUASAN

STRAWBERRI (Fragaria x ananassa) merupakan sejenis tumbuhan beriklim sejuk daripada keluarga Asteraceae yang semakin popular ditanam di Malaysia terutama di kawasan tanah tinggi Cameroon Highlands, Pahang. Tanaman ini dijadikan tarikan pelancong tempatan dimana cuaca sejuk yang ujud dikawasan ini adalah faktur asas kehadiran pelancong. Pada masa ini ia diusahakan oleh petani dan pemilik beberapa pusat pelancongan selain daripada hasil bunga-bungaan, teh, produk IAT dan sayur-sayuran. Tidak ramai dikalangan rakyat Malaysia yang tahu dan kenal akan ujudnya banyak varieti strawberri kerana tanaman ini bukan tanaman popular di Malaysia. Ia hanya dikomersilkan dalam beberapa tahun kebelakangan ini apabila teknologi fertigasi dan Rumah Struktur Pelindung Hujan (SPH) diperkenalkan. Teknologi 'Vertical Agriculture' ini membolehkan tanaman strawberri dan tanaman beriklim sederhana lain sesuai ditanam di negara kita yang banyak hujan lebat serta sinaran matahari yang terik. Hujan yang lebat selalunya akan menjadi punca atau menyebabkan tanaman import beriklim temperate ini mudah rosak. SPH mampu melindungi kejadian ini disamping formulasi baja fertigasi dan media fertigasi yang sesuai untuk tanaman strawberri. Lebih daripada 30 hektar CHE tanaman strawberi dilaporkan ditanam di Cameroon Highland saban tahun dimana keluasan ini terus meningkat. Tanaman strawberri ini mampu bertahan lama sehingga 5 tahun jangkahayatnya tetapi biasanya selepas 3 tahun ia akan ditanam baru. Penulis yang membuat tinjauan rambang terhadap beberapa penanam strawberi di kawasan Cameroon Highland mendapati antara varieti yang kini popular ditanam adalah Varieti Festival. Ini kerana varieti ini dikatakan sesuai ditanam dengan cuaca dan mudah sistem amalan agronominya serta disukai oleh ramai pelancong. Bagaimana pun penulis pernah mendapat laporan dimana buah strawberi yang telah dikeringkan kebanyakannya adalah diimport daripada luar negara terutama dari China yang kurang pasti sama ada ia membahayakan kesihatan atau tidak. Apa pun penulis sudah lama tidak makan buah strawberi kering yang diiport atas nasihat rakan-rakan. Artikel petang Sabtu ini sambil menikmati kedinginan malam dari Hotel Rosa Pasadena, Brinchang saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai satu testimoni akhbar tempatan Harian Metro dimana tanaman strwaberri mampu menjada pendapatan lumayan kepada pengusahanya untuk dijadikan bahan rujukkan pembaca semua.


Dalam akhbar tersebut dengan tajuk "Tanaman strawberi beri kepuasan" penulis blog ini mengupas semua laporan tersebut. Artikel ditulis oleh wartawan HM iaitu Nor Farhani di kupas secara teknikal berdasarkan penulisan dan tinjauan penulis sendiri. Saya ada menulis lebih dari 10 rencana mengenai strawberri untuk dijadikan bahan rujukkan (Sila klik disini), (Sila klik disini), (Sila klik disini) dan banyak lagi pautan berkaitan buah ini. Lapornan dimulakan dimana bermula sebagai hobi kini seorang lagi pengusaha pokok tin tidak menyangka tanaman strawberi yang ditanam di ladang sama membuahkan hasil yang amat membanggakan. Harussani Saari 32 tahun membuktikan tanaman yang biasanya tumbuh di tanah tinggi kini mampu didapati di kawasan tanah rendah dengan hasil yang seakan-akan sama. Dia bermula dengan menanam 12 induk pokok strawberi varieti ‘Japanese Sweet Charlie’ (JSC) sebagai tanaman hiasan enam bulan yang lalu dengan hasrat hasil pokok itu dapat dinikmati ahli keluarga dan teman rapat. Kini dia dibantu ahli keluarganya menjaga tanaman strawberri tersebut (Sila lihat foto disebelah)Sememangnya beliau memang amat minat menanam pokok dan tumbuh tumbuhan sejak kecil diwarisi daripada arwah ayah yang dulu memang mempunyai kebun sayur sendiri. Minat itu diteruskan dengan mengusahakan tanaman pokok tin sejak 2015 dan sekarang menjadikan tanaman strawberi ini sebagai sejenis tanaman sampingan saja yang ditanam di kawasan ladang sama.


Pada peringkat awalnya aktiviti menanam pokok strawberi ini hanya dijadikan sebagai hobi  sahaja namun apabila telah melihat hasilnya maka dia mula menambah koleksi pokok strawberi dengan pelbagai varieti. Kini kawasan kebun miliknya yang dikenali sebagai Ladang Fiq Suhainis di Kampung Telaga Cina, Semeling, Sungai Petani, Kedah yang mudau dikunjungi. Harussani kini mempunyai 1,600 pokok strawberi termasuk varieti Royal 80 dan Albion dengan saiz buah lebih besar dan cantik yang kebiasaannya ditanam di kawasan tanah tinggi. Pada awalnya dia hanya menyangka penjagaan pokok strawberi rumit tetapi akhirnya mendapati ternyata varieti strawberi itu mampu hidup subur di kawasan tanah rendah dan tahan lasak. Apabila beliau cuba tanam tiga varieti strawberi ini dan didapati  ia mudah ditanam maka pokok strawberinya akan hanya diletakkan di bawah sinaran matahari. Tumbuhan ini memerlukan jumlah air yang mencukupi dan dijaga baik. Pada kebiasaan benih pokok strawberi mengambil masa selama 50 - 60 hari untuk membesar dan berbuah sebelum mengambil tempoh kira-kira dua minggu sebelum dituai hasilnya. Harsussani selalu menggunakan baja organik iaitu dari jenis kompos sawit yang dicampur dengan serbuk sabut kelapa bagi pokok tanaman strawberinya memandangkan dia belum begitu mahir dalam penanaman tumbuhan itu. Kini walaupun dia menggunakan kaedah konvensional tetapi hasil daripada tanaman itu cukup memberi kepuasan kerana melihat hasil buah yang besar selain aroma wangi, daun lebar dan menghijau. Selalunya buah masak akahn dipetik dan dimakan sendiri dan dijual kepada mereka yang datang menempahnya (Sila lihat foto disebelah). Strawberi adalah buah yang masam, manis dan lembut enak dimakan dengan coklat cair. Satu mangkuk plastik coklat cair dijual di Brinchang adalah sekitar RM5.00 cukup untuk 2 pek buah strawberri segar.


Lazimnya oleh kerana pokok Harussani berbuah maka akan ada orang yang datang singgah (Sila rujuk foto sebelah). Mereka selalunya datangke ladang dan selalu bertanya berkenaan kaedah penanaman serta cara menjaga selain daripada ingin membeli buah dan benihnya. Bagaimana pun beliau akan mengatakan agar mereka akan menggunakan kaedah penanaman dan pembajaan mengikut sukatan yang disyorkan. Harussani nyatakan sehingga kini hampir setiap pokok yang ditanam sudah menghasilkan kira-kira 300 biji strawberi pelbagai saiz. Hasil tanaman ini turut menarik perhatian Pejabat Pertanian Daerah Kuala Muda yang memuji insiatif mengusahakan tanaman strawberi tanah rendah. Jabatan Pertanian sering memberikan khidmat kepakaran teknikal mengenai tanaman dan MyGAP untuk diberikan kepada petani. Pada masa ini varieti Strawberri JSC dan Strawberi Royal 80 masing-masing dijual dengan RM15 sepokok sementara Strawberi Albion lazimnya akan dijual RM25 sepokok. Beliau turut menjual pokok induk yang sedang berbuah pada RM60 sepasu selain menjual hasil buah sudah masak dan turut dijadikan produk makanan seperti aiskrim. Dalam pada itu Harussani kini giat dalam proses membuka sebuah lagi ladang strawberi di tanah seluas 2.3 hektar di Merbok. Ladang baru di kawasan tanah berbukit ini akan menempatkan kira-kira 10,000 pokok strawberi pelbagai varieti. Kini menerusi bimbingan Jabatan Pertanian dan rakan kongsi yang berpengalaman luas dalam bidang penanaman pokok strawberi beliau berharap projek ini diharap dapat dijalankan dengan jayanya sekali gus menjadi tarikan buat pengunjung bukan saja di kawasan berhampiran tetapi juga di luar daerah. Semuga srtikel dalam anima agro technology kali ini memberi idea baru kepada bakal usahawan terutama golongan muda.Wasallam!!...
TANAM STRAWBERRI... DIRUMAH SAHAJA...
JENIS JSC DAN ROYAL 80... PILIHANNYA...
DITANAH RENDAH... LUMAYAN HASILNYA...
BACA SRTIKEL... RASANYA HENDAK CUBA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist Expert,
Hotel Rosa Passadena,
Brinchang, Cameroon Highland,
Pahang, Malaysia.
(9 Syaaban 1439H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...