Support My Blog

Thursday, March 23, 2017

TERNAK KETAM NIPAH - JANA PENDAPATAN

KETAM NIPAH (Scylla serrata) atau 'Mud Crab' adalah sejsnis haiwan dari jenis krustacea iatu jenis hidupan yang bercangkerang seperti udang. Menternak ketam nipah kini telah dikenalpasti sebagai satu aktiviti akuakultur yang menjana pendapatan kepada pengusaha dinegara kita. Kini ia juga dikenali sebagai ketam bakau atau ketam lumpur dari keluarga Portunidae. Secara semulajadi ketam hidup serta membiak di sekitar paya bakau, kuala sungai, tepi pantai atau laut, dalam air payau atau air masin mengikut masa air pasang dan surut di Malaysia. Menternak ketam nipah dengan menggunakan kolam atau 'membintur' begitu popular terutama di Malaysia, Thailand dan Indonesia. Kolam-kolam dibuat sekitar paya bakau atau berdekatan dengan laut kerana memerlukan air payau atau air masin. Namun teknik ini memerlukan kawasan yang luas. Proses menggemukkan memerlukan bekas khas untuk mengisi benih ketam secara berasingan kerana ketam adalah dari spesies yang ganas, karnivor dan tahan lasak serta akan memakan sesama sendiri apabila lapar. Saya fikir mungkin ramai diantara kita yang kurang tahu bahawa ketam nipah boleh diternak dengan kaedah saintifik dan praktikal untuk penghasilan komersil. Kita tidak boleh mengharap dan memburu ketam nipah yang ada secara semulajadi kerana ianya akan pupus jika terlalu banyak ketam nipah yang di kutip dikawasan semulajadi. Banya kajian telah dibuat oleh saintis bagaimana teknologi sesuai untuk menternakk ketam nipah. Artikel subuh ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai teknologi ternakan ketam nipah berasaskan laporan akhbar tempatan bertajuk 'Ternak Ketam Nipah - Menjana Pendapatan' yang ditulis semula dan daripada hasil lawatan penulis dibeberapa projek ternakan ketam nipah dibeberapa lokasi untuk rujukkan anda semua.

Ketam nipah membiak lazimnya akan secara bertelur dan boleh membesar sehingga karapasnya atau kulitnya akan besar mencapai 20 sentimeter atau lebih iaitu dengan berat badan melebihi satu kg (kilogram) hingga empat kilogram seekor (walau pun jarang penulis blog jumpa). Ketam nipah boleh diperolehi dalam tiga warna iaitu warna hijau, coklat dan merah bergantung kepada spesis dan lokaliti kawasan sekelilingnya (Sila lihat foto disebelah). Ketam nipah tersebut mempunyai potensi dalam bidang industri akuakultur dimana terutamanya kegiatan separa-kultur (dalam bahasa kita penternakan separa moden). Ketam ini mengandungi sejenis protein yang tinggi serta merupakan penawar bagi serangan penyakit denggi yang sangat mujarab. Semasa artikel ini ditulis memang berlaku serangan nyamok denggi amat serius dimana ketam menjadi buruan pesakit untuk melawan penyakit tersebut. Ketam nipah juga didakwa memang boleh membantu pembinaan semula platelet darah yang hilang akibat virus denggi dengan lebih berkesan. Pengambilan sup ketam sebagai perubatan dimana ia perlu dimasak sebagai sup (kuantiti sup 500ml hingga 1 liter) akan meningkatkan bacaan platelet dengan kadar yang sangat cepat. Walau pun doktor di hospital memberikan ubat, pengambilan sup ketam didakwa memang antara kaedah mengubati serangan dengi dan menjadi amalan ramai. Ia juga sesuai untuk merawat serangan nyamok yang menyebabkan Penyakit Chikungunya yang berlaku di Johor dan Melaka beberapa tahun lalu.  Penulis yang pernah mengalami serangan denggi di Putrajaya mengambil ketam sebagai pilihan untuk proses penyembuhan dan alhamdullilah memang signifikan.

Dalam laporan akhbar tersebut yang bertajuk 'Ternakan Ketam Nipah Jana Pendapatan' yang disiarkan pada October 11, 2016 ia dipetik dari aktiviti seorang penternak di Perlis. Din Abdullah berumur 70 tahun adalah menjadi satu-satunya penternak ketam nipah di Perlis yang telah memulakan ternakan ini sejak 2002 (Sila lihat foto beliau disebelah). Beliau kini sudah mempunyai 5 buah kolam tanah seluas 40m x 80m yang diusahakan secara konvensional. Pengalaman beliau yang lama dalam aktiviti menternak ketam nipah ini juga memperolehi sokongan secara semulajadi daripada nelayan-nelayan tempatan. Hingga kini, terdapat antara 800 hingga 1000 ekor benih ketam diternak untuk proses pengemukan. Ketam nipah didakwa melalui kajian makmal mengandungi pelbagai khasiat untuk kebaikan tubuh badan. Diantara cabaran yang dihadapi Din Abdullah atau lebih mesra dengan panggilan Pakdin ketika mengusahakan ternakan ketam nipah ini adalah hujan yang berlarutan. Ini kerana apabila berlaku cuaca hujan turun dua-tiga hari berturut-turut maka air kolam akan berubah menjadi tawar  dimana ini menjejaskan habitat semulajadi ketam tersebut. Sementara itu keadaan cuaca panas dan terik juga menjadi masalah kerana pembesaran ketam boleh terjejas malah ada yang mati. Beliau kini menjadi satu-satunya penternak ketam di Perlis ini dan dia juga amat berharap agar lebih banyak penyertaan daripada orang ramai untuk melibatkan diri dalam penternakan ketam nipah ini terutamanya daripada generasi muda kerana ianya menjanjikan pendapatan yang lumayan.

Pakdin merupakan salah seorang penternak yang mendapat bantuan daripada kerajaan melalui Jabatan Perikanan. Bantuan yang diberi termasuklah pemberian anak benih ketam dan juga bantuan fasiliti seperti pagar kolam dan juga saliran air. Sebenarnya menternak ketam nipah sangat berpotensi untuk dimajukan di peringkat komersil kerana permintaannya yang tinggi serta peluang pasaran yang baik. Ketam nipah kini dipercayai mampu merawat penyakit seperti demam denggi, leukimia dan barah kerana hidupan ini mengandungi khasiat vitamin A,C,B dan B12 serta mineral zink dan tembaga untuk kebaikan tubuh badan. Daripada kajian penulis dibeberapa lokasi mendapati Cashflow ternakan ketam nipah dikira sangat menguntungkan. Kajian mendapati anggaran modal aset adalah sekitar RM12,000.00 dan Modal Operasi sekitar RM1,140.00 satu pusingan untuk selama tempoh ternakan iaitu 70 hari. Berdasarkan kepada keluasan kolam ternakan berukuran 5 kaki x 10 kaki maka analisa kewangan dikira sebagai memberikan peratus keuntungan sehingga 65%. Penulis dapati jumlah pusingan ternakan 6 kali setahun dimana setiap 1 pusingan menghasilkan ketam nipah sebanyak 67 Kg. Jika harga ladang sekitar RM28.00 setiap kilogram makan ia menjana pendapatan 1 Pusingan iaitu 67 Kg x RM28 menjadi pendapatan kasar RM1,876.00. Oleh itu jika dijalankan 6 kali pusingan maka menjadikan pendapatan kasar sekitar RM1,876 x 6 kali atau RM11,256.00. Jika kos operasi bagi satu pusingan hanya RM569.00 maka anggaran kos operasi bagi 6 pusingan adalah RM569.00 x 6 kali menjadikan nilai RM3,414.00. Analisa kewangan menjadi dimana untung Kasar bagi 1 pusingan adalah sebanyak RM1,307.00 atau bagi untung Kasar 6 pusingan sebanyak RM7,835.00 (Pengiraan ini tidak termasuk pembelian 1 set akuarium bernilai RM6,000). 

Apabila memeriksa lanjut, penulis menilai bagaimana kos operasi ternakan ketam nipah ini dikira. Kos pembelian benih ketam nipah adalah sekitar RM84.00 iaitu dengan membeli sebanyak 120 ekor (10 ekor/Kg @ RM7/Kg) atau pun 12Kg x RM7.00. Sementara itu jumlah kos untuk makanan adalah sekitar 134 Kg X RM2.50/Kg berjumlah RM335.00 bagi satu pusingan selama 70 hari. Kos untuk bekalan elektrik sekitar RM20.00 dan Kos untuk pembelian bahan kimia adalah sebanyak RM80.00. Selain itu terdapat kos untuk kerja-kerja penyelenggaraan Set Sistem sekitar RM50.00 dimana ini menjadikan jumlah keseluruhan kos operasi menternak ketam nipah bagi satu pusingan sebanyak RM569.00. Didalam penulis membuat analisa kewangan diatas telah mengambil beberapa faktor pengiraan seperti jumlah peratus Hidup Ketam Nipah mestilah sekitar 90% dengan menggunakan saiz benih atau anak ketam 80 gram. Kiraan ini juga mengambil kira saiz tuaian untuk pasaran sekitar 500 gram seekor dengan kadar Food Covention Rattio (FCR) sekitar 2. Ia juga mengira tempoh ternakan sebelum jualan sekitar 60 hari dengan kadar kos Operasi/Kg atau B/C Ratio sekitar RM8.50 (Bermakna setiap RM1.00 dibelanjakan akan memberikan pulangan RR8.50) dan ini menjadikan nilai margin keuntungan ternakan ketam nipan sekitar 69%. Pada masa ini permintaan dari pasaran domestik terutama dari restoran mewah dan hotel-hotel meningkat setiap tahun. Manakala bekalan dari kutipan liar dan ternakan secara tradisional semakin merosot setiap tahun. Jualan secara borong menunjuk peningkatan dan harga semakin tinggi di antara RM15.00 - RM28.00 bagi satu kilogram. Pasaran luar negara semakin berkembang dengan permintaan amat tinggi terutama dari Shanghai (China), Singapura, Hong Kong dan Dubai dimana harga ketam nipah memang boleh mencapai RM35.00 sekilogram. Wasallam!!..
KETAM NIPAH.... MUDAH TERNAKNYA...
CARI ILMU... KAWASAN KESESUAIANNYA...
HARGA TINGGI... TINGGI HARGANYA...
BACA ARTINEL... TERINGIN MENCUBA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Kg Padang Permai 4,
Jalan Sg Lembing,
Kuantan, Pahang,
Malaysia.
(25 JamadilAkhir 1438H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...