Support My Blog

Friday, December 30, 2016

BURUNG WALIT - KENALI DIA (Part 2)

BURUNG WALIT (Aerodemus fuciphagas atau Aerodemus maxcimus atau Collocalia vestita) merupakan sejenis burung yang kini sangat popular di ternak di Malaysia. Sebelum penulis menjelaskan bagaimana cara beternak burung 'Walit' atau 'Walet' adalah baik kita mengenal dulu ciri-ciri, jenis-jenis dan sifat-sifat yang dimiliki burung walet. Walet juga merupakan sejenis burung pemakan serangga yang bersifat aerial dan suka terbang tanpa henti dengan meluncur terus diudara pada siang hari. Burung ini berwarna gelap atau kehitaman bagaimana pun akab kembali kesarang pada malam hari dan berada disarangnya (Sila lihat foto diatas). Keupayaan burung ini dengan cara terbangnya cepat dengan dua sayapnya dan badannya yang ringan dan saiz ukuran tubuhnya sedang. Sayapnya berbentuk sabit yang sempit dan runcing dan mampu membawa burung walit terbang jauh tanpa henti melayang-layang diudara mencari makanan. Sayap walit ini merupakan sejenis organ yang sangat kuat. Kaki burung ini adalah sangat kecil sehingga burung jenis ini tidak pernah hinggap di pohon atau diatas pokok atau pun kabel eletrik. Ia mempunyai sejenis paruh yang sangat kecil. Bagaimana pun burung walit mempunyai kebiasaan tinggal secara semula jadi didalam gua atau rumah dibina asalkan ianya cukup lembab dengan cahaya remang-remang sampai gelap. Rumah burung walit komersil kini dibina dilokasi sesuai dimana ada banyak sumber makanan dan selamat dari ancaman musuhnya. Paling muran untuk membina rumah burung walit pun ratusan ribu ringgit. Hebatnya burung walit adalah kerana ia akan menggunakan langit-langit dalam mulunya untuk ia menempelkan sarang sebagai tempat berehat dan berkembang biak. Sarang burung walit inilah yang dikutip dan dijadikan produk makanan untuk kesihatan yang berkhasiat. Harga sarang burung walit yang siap dibersihkan bernilai ribuan ringgit sekilogram dipasaran antarabangsa. Sarang burung walit dari Malaysia dan Indonesia merupakan jenis kualiti premium terbaik didunia. Rencana subuh Isnin sempena Cuti Krismas ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai info asas burung walit untuk dijadikan bahan bacaan.


Apakah dia jenis-jenis burung walit yang perlu kita kenal?. Terdapat beberapa jenis burung walit yang dikenal di negara kita Malaysia dan Indonesia yang dapat menghasilkan sarang. Namun didakwa tidak semua sarang yang dihasilkan boleh digunakan dan memiliki khasiat. Perkara ini disebabkan beberapa faktur yang juga menyebabkan ia kurang sesuai dimakan. Di Malaysia dan di Indonesia dilaporkan ujud enam jenis gurung walit. Beberapa jenis tersebut dapat dibezakan dengan ciri berdasarkan ukuran tubuh badan, suara, warna bulu, tingkah laku dalam membuat sarang dan bahan asas digunakan dalam membuat sarang. Dalam pada itu penulis juga dapati pada orang awam mereka melihat burung ini yang terbang melayang menamakannya sebagai 'Burung Layang-Layang'. Sebenarnya ia adalah berbeza antara keduanya. Burung walet (Collocalia vestita) merupakan burung dengan sayap meruncing, berekor panjang, berwarna hitam dimana di bahagian bawah badannya berwarna coklat. Burung walit hidup di pantai serta kawasan bandar dimana ia menghuni gua atau ruang besar seperti bubungan kosong secara semulajadi. Burung Walit tidak dapat hinggap sebab memiliki kaki yang sangat pendek sehingga sangat jarang berdiri diatas tanah tetapi boleh hinggap pada dinding tembok atau atap. Mampu terbang ditempat gelap dengan bantuan gelombang bunyi atau dinamakan Ecolocation. Ia bersarang secara berkelompok dengan sarang yang dibuat dari air liur. Sarang ini banyak diperdagangkan orang untuk dibuat sup atau bahan ubatan atau makanan kesihatan yang mmahal harganya. 


Berikut ini adalah jenis-jenis walet yang perlu dikenali:

4. Walit Gunung
Jenia burung walit guning berwarna hitam tetapi warna ekornya abu-abu kehitaman. Bulu ekor bercelah dalam. Kakinya sedikit berbulu atau tidak berbulu sama sekali. Suaranya khas suara burung walit yang nyaring. Ukuran tubuhnya dikategorikan sebagai jenis BESAR dengan ukuran panjang sekitar 14 cm. Burung jenis ini terbang berkelompok dengan cepat berhampiran dengan tebing atau puncak gunung. Serangga-serangga kecil makanannya disambar semasa burung ini terbang. Sarangnya dibuat di celah-celah batu dan biasanya sarang dibina pada bekas kawah digunung. Sarang dibuat dari rumput dan hanya sedikit atau tidak ada air liur pada bahan sarangnya dimana sarang walit gunung tidak sesuai untuk dimakan. Pada musim burung walit gunung mengawan dengan bertelur dua biji sahaja.


5. Walet Sarang Lumut

Burung walit sarang lumut diberikan nama kerana lokasi ia suka bersarang. Burung ini berwarna coklat kehitaman tetapi ia juga mempunyai warna ekor lebih gelap. Ia jyga mempynyai ekor hanya sedikit bercelah. Semasa terbang ia mempunyai penampilan mirip dengan walit putih. Suara adalah nyaring dan tinggi. Saiz badannya dari kategori SEDANG dengan panjang badan sekitar 12 cm. Jenis walit ini kurang dikenali disebabkan ia sukar ditemui. Sarangnya dibina pada bahagian gua yang lebih dalam dan sangat sukar untuk dicapai manusia. Bagaimana pun ia jenis yang kuat terbang jauh dan tinggi. Ia jarang terbang atau pun berputar-putar rendah dekat permukaan tanah. Selalunya semasa terbang ia menyambar mangsa iaitu serangga-serangga kecil. Sarangnya baik dengan permukaan yang halus dan bentuknya lebih bundar. Bahan Lumut digunakan untuk tambahkan kekuatan sarang sehingga sarangnya disebut sarang lumut.

6. Walit Sapi

Burung Walit ini berbulu hitam kebiru-biruan dengan warna yang lebih berkilat. Bulunya dibahagian bawah berwarna kelabu gelap dan warna dibahagian perut agak putih. Ekornya sedikit bercelah dan jenis ini juga merupakan jenis burung walit paling KECIL dengan saiz badan hanya sekitar 10 cm. Ia juga mempunyai sepasang mata berwarna coklat gelap, paruh hitam dan kaki hitam. Suaranya nyaring tinggi dan lazimnya menyukai habitat yang meliputi semua ketinggian permukaan sama ada dikawasan padang rumput atau pun dikawasan pokok terbuka atau kawasan hutan. Burung walit ini juga terbang berkelompok tetapi tidak teratur. Walot sapi tidak kuat terbang jauh dimana ia biasanya terbang rendah atau hanya berputar-putar di dekat permukaan tanah atau sungai untuk mandi dan minum. Bila mencari makan ia juga sering berkisar disekeliling pokok besar dan tinggi yang banyak serangga dan didakwa suka menyambar TABUAN dan LEBAH. Sarangnya berbentuk tidak menentu atau bertaburan dibina dari bahan terdiri dari campuran lumut dan rumput yang dilekatkan dengan air liurnya. Pada celah gua yang agak terang atau celah batu selalunya burung walit sapi suka bersarang. Bila bertelur biasanya hanya dua biji sahaja. Telurnya berwarna putih dan agak lonjong dan lazimnya jenis bersarang tidak tergantung pada musim kerana ia suka ia boleh bersarang sepanjang tahun. Sila baca artikel Part 1 sebelum ini. Wasallam!!!...
BURUNG WALIT... KENALI DIA...
BERSARANG...AIR LIUR ASALNYA...
BEBERAPA JENIS... 6 SEMUANYA...
BACA ARTIKEL... INFO DITERIMA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 231, Hotel Seri Bera,
Bera, Pahang,
Malaysia.
(25 RabiulAwal 1438H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...