Support My Blog

Tuesday, January 26, 2016

SEPERTI AYAM DENGAN ITIK

SEPERTI AYAM DENGAN ITIK adalah satu bidalan atau peribahasa yang amat sering digunakan dalam masyarakat kita. Kadang-kadang peribahasa ini di 'permainkan' dalam bahasa Inggeris dengan kata-kata 'like a chicken and a duck' walau pun sebenarnya ia kurang sesuai kerana peribahasa tersebut asalnya dalam bahasa Melayu. Peribahasa ini selalunya memberi makna atau erti atau digunakan untuk menggambarkan dua orang yang mempunyai masalah untuk berkomunikasi (Dalam bahasa Inggeris 'Two people having communications problems'). Masaalah berkomunikasi berlainan bangsa dan bahasa yang digunakan menyebabkan kesukaran untuk memahami antara satu sama lain. Perkara ini sering berlaku semasa dua orang atau sekumpulan orang dari luar negara untuk bercakap dengan orang tempatan kita dikawasan kampong yang kurang tahu akan bahasa untuk berkomunikasi global iaitu Bahasa Inggeris. Mungkin pakcik dan makcik dikampong hanya tahu 'YES' dan 'NO' atau pun menggunakan bahasa isyarat sahaja tetapi apa yang penting adalah komunikasi ini mesti berkesan. Jadilah semacam ayam berkokok dan dijawab oleh itik yang berbunyi 'quack' tanpa memahami apa yang ditanya dan jawapan yang cuba diberikan (Sila lihat foto diatas). Akhirnya mereka akan gunakan bahasa isyarat umum seperti isyarat 'makan', 'minum', 'siapa nama', 'apa khabar' dan sebagainya. Dikalangan pemimpin-pemimpin dunia apabila mereka membuat perjumpaan rasmi akan ada 'JURUBAHASA' atau 'Translator' diantara mereka ditengah-tengahnya. Peranan "Jurubahasa' atau 'translator' ini sangat penting untuk menerangkan kepada kedua-dua pihak pemimpin ini dalam bahasa ibunda masing-masing. Maharaja Hirohito tidak lama dulu ketia membuat perjumpaan dengan Yang DiPertuan Agung Malaysia menggunakan jurubahasa yang fasih untuk bercakap bahasa Jepun dan Bahasa Melayu. Keujudan pegawai 'translator' ini kini telah menjadi satu kerjaya yang mencabar dan ada peluang berdamping dengan 'orang-orang besar'. Selain daripada perbezaan antara bahasa dan percakapan ini, peribahasa ini juga boleh dihuraikan dengan cara hidup kedua-dua haiwan ini yang berlainan. Haiwan Ayam adalah haiwan yang suka berada dikawasan kering (daratan) sementara itik selalunya sukakan di kawasan yang berair dan lembab. Bagaimana pun ayam kampong dan 'ayam karen' juga mempunyai cara hidup yang berlainan. Dalam masyarakat indigenous yang menggunakan bahasa sama akan memudahkan pemerintah negara tersebut dalam penyampaian maklumat. Hanya di Malaysia yang agak pelik kerana ada Berita Bahasa Malaysia, Bahasa Mandarin, Bahasa Tamil, Bahasa Orang Asli dan yang global adalah Bahasa Inggeris disiarkan. Apa pun petang ini sambil penulis memerhatikan Masjid Blue Mosque dari aras 7 Hotel Concorde, Shah Alam saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai huraian peribahasa 'seperti Ayam dengan Itik" dari segi maklumat teknologi pertanian teknikal untuk bacaan anda. 


Ternakan Haiwan 2 kaki ini (Birds) meliputi pelbagai kategori iaitu untuk AYAM PEDAGING, AYAM PENELUR, AYAM KAMPONG, AYAM PEMBIAK BAKA, ITEK dan juga ternakan BURONG PUYOH. Industri Ayam merupakan industri yang besar dijalankan di Malaysia dengan sebanyak 225,789,620 ekor di ternak pada tahun 2010. Sebagai perbandingan jumlah ternakan ayam ini cuma sebanyak 174.7 juta pada tahun 2005 telah meningkat kepada 179.2 juta ekor (2006), 188.83 juta ekor (2007), 192.69 juta ekor (2008) dan sebanyak 208.33 juta ekor pada tahun 2009. Ternakan itek pula mencatitkan populasi sebanyak 7,927,860 ekor pada tahun 2010. Rujukkan penulis dari laporan ststistik mendapati tahap jumlah pengeluaran daging ayam tempatan adalah sebanyak 1,295 ,000 metrik tan yang bernilai sebanyak RM 5.776 billion. Penggunaan daging ayam tempatan adalah sebanyak 1,103,000 metrik tan setahun. Daging ayam merupakan jenis daging putih yang banyak diambil oleh rakyat Malaysia seharian. Kita adan jumpa daging ayam di restoran semaa sarapan pagi, makan tengahari, minum petang dan makan malam sehingga makan lewat malam (supper). Ia dimasak menjadi produk seperti sate ayam, kari ayam, ayam percik, ayam golek, Ayam KFC, Ayam Marubrown, Ayam Kenny Rogers, ayam goreng, ayam ungkep, ayam kicap, ayam Uncle John dan banyak resepi lagi ianya dihidangkan. Daging ayam yang juga merupakan jenis daging putih dianggap sebagai jenis daging yang mengandungi bahan protin paling popular dimakan manusia masa kini. 

  Pengeluaran tempatan bagi telur ayam   dan telur itek pula adalah sebanyak         9,820 juta biji pada tahun 2010 dengan nilai pengeluaran telur sebanyak RM 2,400.06 juta atau ringkasnya RM 2 billion. Rakyat Malaysia menggunakan sebanyak 8,515 juta biji telur ayam setahun untuk pelbagai kegunaan termasuk sektor industri. Pengeluaran telur tempatan telah meningkat daripada hanya 7,384 juta biji pada tahun 2005 kepada 7,751 juta biji (2006), 8,201 juta (2007), 8,715 juta biji (2008) dan sebanyak 9,720 juta biji pada tahun 2009. Peningkatan pengeluaran telur ini dengan penambahan reban ayam telur dan peningkatan produktiviti telur ayam. Harga telur ayam Gred A dijual pada harga purata RM 10.00 setiap satu rak telur (30 biji satu rak). Bagaimana pun harga telur meningkat pada 2015 akibat kenaan GST dan kejatuhan nilai matawang Malaysia. Kini ia sekitar purata RM12.50 satu rak 30 biji.  Penggunaan telur ayam dalam sesebuah keluarga berbeza dimana satu rak 30 biji cuma untuk 5-8 hari sahaja dimans penulis perlukan 3 - 4 rak sebulan untuk membeli telur atau purata 100 biji sebulan untuk satu keluarga 5 orang. Telur juga dimakan setiap pagi semasa sarapan (telur separuh masak atau telur mata kerbau) dan dimakan waktu tengahari dan juga makan malam. Menu untuk hidangan telur goreng di restoren ala-Thai atau Restoren Tomyam juga menjadi satu kemestian bersama nasi putih, kailan ikan masin dan juga sambal belacan yang dihidangkan panas-panas. Dalam sektor industri seperti kilng membuat kek, kuih, makanan segera dan sebagainya penggunaan telur sebagai bahan asas merupakan keperluan yang mesti mencukupi.

Apakah istimewanya AYAM KAMPONG berbanding dengan AYAM DAGING MODEN?... Memang banyak bezanya dari kaedah penternakan, spesis, cara memberi makan, jenis ayam dan juga harganya. Ayam kampong ada banyak jenis yang boleh diternak dari jenis tempatan sehingga jenis moden (Diimpot - seperti Perancis, Siam, Vietnam dan banyak gelaran lagi). Boleh dikatakan ayam kampong adalah jenis ayam organik kerana makan apa sahaja serta bebas dan bergerak liar dikawasan rumah dan kebun (Sila lihat foto disebelah). Mereka memakan apa sahaja yang ada diatas tanah seperti serangga, daun, tanah, sisa makanan, buah-buahan yang gugur dan juga 'benda itu' selepas kita melepas (dulu dikawasan kebun je). Ayam kampong memang pandai mengkais-kais tanah untuk 'exercise' dan cari makan seperti cacing tanah, serangga kecil lain dan sebagainya. Ayam kampong tidak memerlukan penjagaan yang rumit kerana kita hanya menyediakan reban ayam yang mudah sahaja daripada kayu dan bumbung dan lantai serta tangga untuk ayam naik sendiri. Pastikan reban mempunyai ruangan yang cukup dimana seekor ayam perlukan 1 kaki persegi dan kalau ada 10 ekor sediakan 10 kaki persegi. Dulu saya tidak buat macam itu memadai dengan buat beberapa tingkat kayu dalam reban kecil dan tinggi dimana ayam akan bertenggek diatas palang-palang kayu yang disediakan. Untuk anda mencari info mengenai ayam kampong boleh link terus dengan artikel saya sebelum ini (Sila klik disini) dan (Sila klik disini). Menternak ayam kampong mempunyai potensi tinggi untuk dikomerslkan masa kini.

  Bagusnya ayam kampong adalah      
  kerana kita boleh pelihara dan tuai 
  sepanjang tahun tidak mengira musim 
  panas atau musim hujan. Jenis Ayam 
  kampong pandai cari makan sendiri 
  dan merayau-rayau dikeliling rumah 
  dan kebun untuk mencari makanannya. Bila dah petang ayam kampong akan pulang sendiri kedalam reban untuk tidur. Kalau ada musuh yang mengancamnya seperti biawak, musang, ular dan sebagainya di waktu siang atau malam maka ayam kampong akan mengeluarkan bunyi bising dan memberitahu tuannya musuh sedang datang untuk mengancamnya. Lalu tuan rumah akan mengambil senapang dan ..Bang!...bunuh musuh yang datang. Kadang-kadang hanya perlu pasang perangkap sahaja. Ayam kampong juga akan mengawan dan bertelur dimana kita akan gunakan telur untuk makan atau dibiarkan ditetaskan oleh induknya menjadi baka anak ayam kampong agar terus banyak bilangan ayam kita. Ayam kampong juga memang handal memelihara anak-anaknya sehingga anaknya mampu berdikari. Sesiapa sahaja yang mendekati anak ayam kampong pasti ibunya akan garang dan mengejar kita!. Ia bertelur dalam sarang yang disediakan tuannya daripada kotak kayu yang diletakkan dengan rumput kering, kain atau bahan lembut lainnya. Telur ayam kampong mempunyai nilai pasaran yang tinggi dan mendapat permintaan baik masa kini kerana kualitinya dan khasiatnya walau pun saiznya agak kecil sahaja.

ITIK (Ducks) merupakan sejenis haiwan daripada keluarga Anatidae yang kini dijadikan ternakan daripada jenis burung (Avian) yang mempunyai dua kaki dan suka pada habitat air sama ada air tawar atau air masin. Itek adalah haiwan bersaiz kecil daripada kumpulan angsa. Saya dapati itek ini diternak bertujuan untuk mendapatkan hasil daging dan juga telurnya. Ia sesuai dipelihara didalam satu kawasan kandang yang lazimnya mempunyai air sebagai keperluan semulajadinya. Itek amat suka berenang dan berjalan didalam kawasan peliharaan dan sering mengeluarkan bau kuat serta bunyi bising dan kuat apabia bergerak berkumpulan. Itik mempunyai paruh yang digunakan untuk menyudu yang bentuknya rata dan lebar. Antara makanan itek yang biasa adalah seperti rumput, tumbuhan akuatik, amfibia, serangga kecil, ikan, cacing, moluska dan yang terkini adalah makanan formulasi khas dihasilkan dikilang. Penternakan itek di Malaysia banyak terdapat dibeberapa negeri di Malaysia dimana ada banyak sumber air (Sawah padi) dan ramai populasi kaum Cina seperti di Pulau Pinang, Perak, Kedah dan Perlis. Itik mempunyai daya tahan hidup yang tinggi dan tidak mudah diserang penyakit. Cara pemeliharaan dan pengurusannya mempunyai sedikit perbezaan dan lebih mudah jika dibandingkan dengan menternak ayam. 

  Laporan Jabatan Perkhidmatan Verteninar 
  (JPV) menunjukkan negeri-negeri utama 
  pengeluar telur itik di Malaysia adalah 
  Kedah, Perlis dan Pulau Pinang sama ada 
  untuk itek daging atau itek telur. Laporan 
  JPV juga menyatakan terdapat 7.92 juta 
  ekor itek diternak di Malaysia pada tahun 
  2012. Bagi negeri-negeri Kedah dan Perlis lazimnya perusahaan itik telur banyak didapati di kawasan yang letaknya berhampiran dengan pantai dan sawah padi. Ujudnya laut yang berdekatan memang akan membekalkan ikan baja untuk sumber protin kepada itik telur dan beras hancur pula merupakan sumber tenaga yang mudah didapati bagi penternak yang berdekatan dengan sawah padi. Penternak yang tidak duduk berdekatan dengan pantai dan sawah padi boleh juga menternak itik telur ini. Pada masa sekarang makanan komersial yang lebih baik adalah mudah diperolehi. Malah penternak boleh mencampuri makanan itik telur mereka sendiri. Itik telur memerlukan air yang secukupnya untuk minum. Kolam air adalah tidak diperlukan.

Terdapat beberapa baka itik telur yang sesuai dipelihara oleh penternak-penternak. Ada 5 jenis Baka bagi pengeluaran telur itik iaitu Khaki Cambell Kacukan Thailand, Kortlang Khaki Campbell (UK), Indian Runner, Cherry Valey C2000 dan Itik Jawa. Itik jenis Khaki Cambell Kacukan Thailand dimana pada ternakan selama umur 52 minggu menghasilkan telur sebanyak 260 - 273 biji dengan purata berat telur sekitar 70 gram sebiji. Jenis itik Kortlang Khaki Cambell (UK) pula mampu menghasilkan sebanyak antara 300-230 biji telur dengan purata berat telur 90 gram sebiji. Jenis itik Indian Runner pula mampu menghasilkan sebanyak 250-275 biji dengan purata berat telur 70 gram sebiji. Saya juga dimaklumkan itik jenis Cherry Valley C2000 menghasilkan sebanyak antara 275 - 280 telur dan purata berat 75 gram sebiji. Akhirnya baka Itik Jawa mempunyai purata berat telur 65 gram sebiji dengan kamampuan pengeluaran telur sebanyak 180 - 200 biji seekor. Kalau sesiapa berminat untuk mendapatkan baka untuk ternakan itik maka kita perlu kenalpasti pembekal baka itik. Pada masa sekarang terdapat dua (2) sumber utama yang dapat membekalkan anak itik telur pada penternak. Saya dapati tidak banyak syarikat atau para pembekal yang mengimport anak itik telur dari luar negara seperti dari negara Thailand yang di proses dipusat penetasan anak itik telur tempatan. Jabatan Perkhidmatan Haiwan, melalui Pusat Latihan Ternakan di Sungai Siput (Utara) memang ada memelihara indukbaka itik telur dan mempunyai unit penetasan yang mampu mengeluarkan anak itik telur dari baka Khaki Campbell. Begitulah huraian asas peribahasa Seperti Ayam dengan Itik dimana saya huraikan perihal ayam dan perihal itik sekadar untuk dijadikan bahan rujukan dan renungan bersama. Wasallam!....
SEPERTI AYAM...DENGAN ITIK...
CUBA CAKAP...NAMPAK PELIK...
BAHASA INGGERIS... IA UNIK...
ORANG GUNA...TIDAK PANIK...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 705, Hotel Concorde,
Shah Alam, Selangor,
Malaysia.
(21 Muharam 1427H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...