Support My Blog

Tuesday, June 2, 2015

BELIMBING BULUH - APA KHASIATNYA

BELIMBING BULUH (Averrhoa bilimbi) atau juga dipanggil sebagai 'Belimbing asam'  ialah sejenis buah-buahan yang berasal atau natif daripada Malaysia dan Indonesia. Buah belimbing ini adalah berbentuk kecil dengan bentuk bulat selinder atau seakan bersegi panjang dengan warna hijau muda ketika muda dan sedikit kekuniingan apabila telah matang. Pada masa ini tidak ada maklumat keluasan tanaman ini dilaporkan di Malaysia tetapi penulis mampu menganggarkan sekitar 15-20 hektar CHE. Buah Belimbing ini jarang dimakan segar kerana rasanya terlalu masam menyebabkan ia sesuai untuk dijadikan bahan masakan atau diproses menjadi produk lain. Buah yang hampir masak biasanya digunakan sebagai penyedap rasa masakan dan sebagai ramuan sambal yang menjadi pencecah untuk sayuran tradisional seperti Sambal Hitam Belimbing Buluh yang terkenal di Pahang (Sila klik disini). Belimbing buluh juga digunakan sebagai ramuan masakan seperti masakan ikan kari asam pedas dan udang lemak kuning. Buah belimbing buluh dapat menghilangkan rasa hanyir terutamanya untuk masakan dengan jenis ikan darat (ikan air tawar) seperti ikan baung, ikan patin dan sebagainya. Resepi masakan ikan patin merupakan satu hidangan yang poplar di Pahang yang dimasak dengan belimbing buluh. Penulis sendiri memang suka makan nasi dengan ikan patin di Temerloh yang enak dan lazat. Masakan istimewa ikan patin dengan belimbing buluh ini disukai oleh semua kaum di Malaysia dan harga jualan juga mengikut kemampuan. Buah belimbing buluh juga sering digunakan untuk beberapa jenis masakan orang Melayu dan orang Cina mengikut kesesuaian resepi. Bekalan belimbing buloh ini memang mudah didapati dipasar malam atau pasar tani dan ia selalunya ditanam sebagai tanaman keliling rumah sahaja. Terdapat beberapa petani di Negeri Pahang, Selangor dan Johor  yang mengusahakan tanaman belimbing buluh secara monokrop dan komersil untuk jualan. Uniknya pokok ini mampu berbuah sepanjang tahun dan kurang diserang penyakit. Artikel subuh ini say amenulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai khasiat belimbing buluh yang boleh dimanafaatkan.

Belimbing buluh selain daripada dijadikan ramuan dalam masakan juga dipercayai mempunyai kegunaan lain. Antaranya ia boleh diproses untuk dijadikan bahan ekstrak metanol dari bahagian daun pokok ini. Bahan ini mengikut beberapa rujukan didapati mempunyai sifat antibakteria terhadap Pseudomonas aeruginosa dan Staphylococcus aureus serta sedikit kesan terhadap Bacillus subtilis . Bagaimanapun bahan ekstrak itu langsung tidak berkesan terhadap bakteria lain seperti Staphylococcus aureus, Bacillus subtilis, Escherichia coli, Pseudomonas aeruginosa dan Klebsiella pneumonia. Sebaliknya, pokok ini peka terhadap bakteria-bakteria ini. Ini yang mungkin akan membolehkan belimbing buluh memang sinonim dengan kaedah perubatan tradisional dikalangan masyarakat tempatan sejak dahulu. Tahap kemasaman buahan belimbing buluh sendiri membolehkan ia memang dipercayai mampu mengubati banyak masaalah kesihatan. Belimbing buluh juga kini telah digunakan dalam perubatan tradisi moden. Walau pun secara tradisi tidak mengatakan cara perubatan Melayu tidak kenal penyakit moden seperti kencing manis atau darah tinggi, ianya masih lagi sesuai diaplikasikan dengan cara dan kaedah yang betul. Walau pun petua ini tidaklah berdasarkan mana-mana kajian moden atau amalan tradisi dan tidak terbukti keberkesanannya. Ia merupakan pilihan terbaik terutama dikawasan pendalaman yang jauh daripada dunia perubatan moden dikatakan sebagai pilihan alternatif.


Jus buah belimbing buluh ini dikatakan sebagai berkesan untuk melegakan penyakit darah tinggi, kencing manis dan juga kejadian kes pitam. Selain itu ia juga amat berkesan untuk melicinkan kulit muka serta mengatasi masalah jerawat terutama dikalangan mereka yang ada masaalah tersebut. Ada dikalangan penduduk kampong yang menggunakan belimbing buloh sebagai rawatan untuk masaalah sakit gigi. Bagi mereka yang ada menghidapi batuk yang berterusan maka akan menyusahkan dan adalah dinasihatkan agar mengambil belimbing buloh segar dan kemudian merebus buah ini dan minum air rebusan ini setiap pagi dan petang.  Belimbing buluh atau nama saitifiknya (Averrhoa bilimbi) adalah daripada keluarga (Oxalidaceae) dipanggil juga belimbing asam banyak terdapat dijual oleh penjual sayur-sayur kampong di pasar-pasar tani. Buahnya berbentuk kecil dan bersegi empat memanjang. Pokok belimbing buluh berasal dari Indonesia dan Malaysia, sering digunakan dalam masakan orang melayu dan cina. Belimbing buluh jarang dimakan segar kerana rasanya yang terlalu masam, namun biasanya buah yang hampir masak dicampur sebagai ramuan dalam sambal belacan atau dibuat jeruk. Enak juga dicampur dalam masakan seperti udang masak lemak cili api atau kari ikan terutama masakan ikan air tawar kerana belimbing buluh dapat menghilangkan rasa hanyir. Selain dari digunakan sebagai ramuan tambahan untuk dijadikan dalam masakan, buah belimbing buluh juga digunakan dalam perubatan tradisional. Jus buah belimbing buluh dikatakan baik untuk melegakan kencing manis dan darah tinggi, ini mungkin disebabkan kemasaman yang terdapat pada rasanya.


Secara tradisi belimbing buloh dikatakan berkesan untuk melicinkan kulit muka serta mengatasi masalah jerawat dan merawat sakit gigi. Air rebusannya juga didakwa boleh meredakan penyakit batuk. Namun tiada kajian perubatan moden yang dapat menyokong kesahihan dan juga bukti keberkesanannya. Selain itu penulis juga ada mendengar daripada penduduk kampong dan beberapa pakar herba mengenai khasiat Buah Belimbing Buluh tempatan. Belimbing buloh ini dikatakan mengandungi banyak khasiat yang tidak ternilai. Daunnya apabila digiling halus dan kuga dilumur boleh menghilangkan jerawat dan melembutkan kulit di muka serta beberapa masaalah sakit-sakit sendi serta panau. Daun belimbing buloh yang direbus, dikatakan memang boleh mengubati masaalah batuk, dapat menurunkan tekanan darah tinggi dan pitam. Untuk tahu bagaimana cara menghilangkan batuk, campurkan sebanyak segenggam bunga belimbing buluh dengan campur sedikit jus pegaga yang telah ditumbuk bersama 2 biji bawang merah dan 1 batang kulit kayu manis sebesar jari kelingking. Seterusnya ramuan tersebut perlu direbus dan ditapis air rebusan itu. Kemudian minum dengan mencampurkan sedikit madu dengan kekerapan meminum segelas pada 3 kali sehari. Penulis juga dapat info untuk anda yang ada darah tinggi disyorkan memetik 3 biji buah Belimbing Buluh dan kemudian dipotong kecil-kecil dan rebus. Kemudian minum air rebusannya selepas sarapan pagi setiap hari.  Untuk bayi yang diserang penyakit kuning, mandikan dengan air rebusan daun belimbing untuk meredakannya. Wasallam!.

BELIMBING BULUH...MASAM RASANYA...
BUAH LONJONG... MUDAH TANAMNYA...
TIDAK BERMUSIM...BANYAK HASILNYA...
DI PAHANG...SAMBAI HITAM ENAKNYA... 

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Projek Kelapa dan Herba Tekad Serumpun,
Tg Balau, Desaru, Kota Tinggi,
Johor, Malaysia.
(30 JamadilAkhir 1436H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...