Support My Blog

Tuesday, April 28, 2015

POKOK AKASIA - POTENSINYA

POKOK AKASIA (Acacia mangium) merupakan sejenis tumbuhan liar yang banyak tumbuh dikawasan belukar, hutan dan tanah terbiar di negara kita yang mempunyai iklim tropika. Apa yang unik mengenai tumbuhan ini adalah ada kemampuannya menghasilkan nektar (cecair manisan) dari celah daun bagi makanan serangga termasuk lebah madu (Sila lihat foto diatas). Foto diatas yang saya ambil dari ladang di Projek Lebah Apis mellifera Hutan Sedili, Kota Tinggi, Johor sama seperti foto yang ada di internet yang menunjukkan bagaimana lebah madu menyedut manisan nektar pada pangkal daun (leaf petiol) sebagai sumber makanan yang banyak dikeluarkan oleh pokok akasia. Sebenarnya terdapat lebih daripada 1,300 spesis pokok akasia diseluruh dunia tetapi 899 daripadanya berada di benua kecil Australia. Itulah sababnya kenapa negara Australia merupakan negara pengeluar madu dari pokok akasia yang terbesar didunia dengan luasnya pokok ini hidup secara semulajadi atau ditanam untuk tujuan hutan dan pengeluaran madu. Pokok akasia daripada keluarga Fabaceae merupakan pilihan paling sering untuk penanaman semula hutan di Malaysia terutama di Sarawak, Sabah, Johor, Pahang dan di Selangor. Program penanaman pokok akasia merupakan satu kaedah menghutankan semula keadaan hutan yang kayunya telah dibalak. Pokok ini cepat membesar dan mempunyai kualiti kayu yang tinggi mutunya untuk kegunnaan industri perkayuan. Tinggi pokok boleh mencapai 30 meter dengan diameter hingga 1 meter. Rata - rata diameter yang bisa digunakan untuk membuat perabot minimum 25cm untuk mendapatkan sampel yang baik. Acacia mangium memerlukan 5 - 7 tahun untuk mencapai diameter 30cm. Berbanding dengan tanaman pokok hutan lain, pelaburan menanam pokok akasia dilakukan secara besar-besaran di Sabah untuk dihantar kekilang membuat kertas. Bagaimana pun artikel malam ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai kehebatan pokok akasia dan potensinya yang dulu tumbuh meliar dibelukar dan rizeb parit taliair JPS sebagai sumber makanan penting untuk industri lebah madu dan kayu balak serta untuk industri pembuatan kertas.


Pokok Akasia merupakan pokok saka berbatang keras dengan batang yang tumbuh menegak. Bahagian bunganya adalah berbentuk jambak yang panjang dengan warna putih kekuningan dan ia bergantung kepada spesis dan juga persekitarannya. Lebah dan serangga lain amat suka mencari makan dikawasan hutan gelam kerana ia mampu memberikan banyak nektar dan debunga daripada bahagian daun (nektar) dan juga bahagian bunga (Debunga). Kunjungan lebah madu pada bunga untuk mencari makanan membolehkan perusahaan menternak lebah madu amat sesuai dijalankan (Sila lihat foto disebelah)Pokok Akasia merupakan pokok yang dipercayai memang berasal dari Australia ini dibawa masuk ke Malaysia untuk tujuan penghasilan kayu dan pulpa yang akan digunakan untuk penghasilan kertas. Pokok Akasia juga menjadi kesukaan kepada lebah madu dimana ia mampu menghasilkan nektar untuk diproses  menjadi madu yang diperolehi dari pokok ini dikenali sebagai 'Madu Akasia'.


Dalam lawatan saya ke Pahang, Perak, Johor dan Terengganu baru-baru ini, saya dapati ada di kalangan kita yang ingin mengetahui dengan lebih lanjut mengenai pokok ini. Ramai yang terkejut apabila diberitahu pokok akasia mampu menghasilkan kayu balak dan juga manisan nektar untuk dijadikan madu lebah. Nama botani pokok ini adalah Acacia mangium dimana pada awalnya pokok Akasia ini ditanam tujuannya adalah penghasilan kayu bagi pembuatan kertas di kilang. Dalam keadaan semulajadi hutan akasia mudah dijumpai dilokasi tertentu terutama dikawasn pantai tanah bris disepanjang pantai timur. Kajian penulis juga mendapati kini terdapat banyak hutan ladang telah didirikan khusus untuk pembuatan kertas sehingga pokok akasia yang baru berumur 3 - 5 tahun pun (diameter 15 - 20cm) sudah boleh ditebang untuk dihantar kekilang. Daripada rujukan dan laporan Jabatan Hutan mendapati bahawa pada 10 tahun terakhir ini populariti kayu Akasia sebagai bahan asas bagi perabot semakin meningkat . Pada masa ini keperluan pokok Akasia dengan umur di atas 5 tahun juga kini semakin tinggi dimana bekalan tidak mencukupi. Ini kerana ia adalah jenis tumbuhan yang menghasilkan sumber kayu yang cepat dengan jenis kayu berkualiti selepas pokok getah dan pokok hutan lain. Beberapa negeri seperti Johor, Selangor, Sabah, Terengganu dan Pahang ada menanam pokok akasia dalam kawasan hutan simpan sebagai menghutankan semula kawasan pembalakan hutan.


Dalam bidang pembalakan, warna akasia adalah sama seperti kayu teras iaitu berwarna dari coklat muda hingga coklat tua kehijauan bergantung kepada spesis. Kayu Gubal (sapwood) berwarna krim keputihan, sangat jelas dan mudah dibezakan dengan kayu terasnya. Ketumpatan kayu adalah pada level MC 12% ketumpatan sekitar 450 - 600 kg/m3. Bahagian dan jenis tertentu boleh mencapai hingga 800 kg/m3. Kini kebanyakan tanaman pokok akasia yang digunakan untuk pembangunan hutan ladang di Malaysia adalah jenis Acacia mangium. Selain itu terdapat juga spesies yang digunakan dalam projek pembangunan hutan ladang dari famili yang sama seperti Acacia hybrid. Spesies ini dipilih kerana memiliki ciri - ciri iaitu kadar pertumbuhan yang cepat besar dan boleh beradaptasi pada tanah-tanah dengan tingkat kesuburan rendah dan keasidan relatif tinggi. ia akan menghasilkan kayu untuk bahan utama untuk pulpa dan bukan pulpa. Kualiti pulpa Acacia mangium setara dengan kualiti pulpa Eucalyptus yang telah pun banyak digunakan dalam industri pulpa di seantero dunia kini. Kayu ini juga baik untuk bahan kayu pertukangan. Bagaimana pun penanaman A. mangium mudah, mulai dari pengendalian benih, mudah disemai dan menguntungkan jika ada rantaian nilai lengkap. Banyak penulisan mengenai pokok akasia didalam bahasa Inggeris yang boleh anda rujuk untuk menambah maklumat. Wasallam!



TUMBUH LIAR ...POKOK AKASIA...
MANJADI BALAK...CEPAT JUGA...
ADA NEKTAR... SERANGGA SUKA...
DALAM HUTAN...BOLEH DIGUNA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Pusat Pertanian Hulu Paka,
Dungun, Terengganu,
Malaysia.
(12 Zulkaedah 1435H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...