Support My Blog

Thursday, July 31, 2014

DAUN UBIKAYU - KHASIATNYA

DAUN UBI KAYU (Manihot esculenta) merupakan komponen yang ada pada tanaman ubi kayu selain daripada umbisinya dan bahagian batangnya. Daun Ubi Kayu sering diambil bahagian pucuknya yang lembut untuk dijadikan sayuran yang hebat dan enak dimakan. Dari segir sejarah, pokokk ubi kayu ini pertama kali dikenal di Amerika Selatan kemudian telah dikembangkan pada masa prasejarah di Brazil dan Paraguay. Penanaman cara moden ubi kayu dari spesis yang telah dipilih daripada beberapa varieti yang sesuai. Daripdada beberapa banyak jenis pokok ubi kayu akhirnya jenis Manihot esculenta yang sesuai ditanam dan dimenafaatkan oleh manusia daripada beberapa varieti terpilih. Di Malaysia antara varieti yang lazim ditanam adalah Black Twig, White Twig, Varieti Medan, Varieti Pontian, Ubi Pulut dan beberapa lagi.  Pengeluaran ubi kayu di Malaysia sekitar 25.8 metrik tan setahun dari kawasan seluas 2,970 hektar tahun 2013 dengan produktiviti sebanyak 24 - 28 mt sehektar. Kawasan utama penanaman ubi kayu terletak di Johor, Selangor, Pahang dan juga Perak. Pengeluaran ubi kayu dunia sekitar 184 juta metrik tan setahun dimana lebih 66% dihasilkan di Asia dan sebahagian lagi dari Afrika. Penanaman ubikayu di usahakan kerana ia sangat mudah tumbuh dalam mana-mana jenis tanah asalkan mempunyai sistem saliran baik. Pembiakan dan penanaman mudah dengan menggunakan KERATAN BATANG daripada pokok induk yang sihat dan cukup matang. Dimasa dahulu ubi kayu merupakan makanan utama dan masih diamalkan dibeberapa negara di Asia dan di Afrika. Tanaman ini diusahakan dan dijadikan sumber karbohiderat yang penting dinegara tertentu. Bukan hanya umbsinya yang memiliki rasa khas namun daun ubi kayu pun boleh dijadikan sayuran yang sangat lazat. Artikel petang cuti Nuzul Quran ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai khasiat dan kegunaan daun ubi kayu untuk dijadikan bahan bacaan dan rujukkan anda.

Memetik pucuk daun ubi memerlukan juga kemahiran dimana hanya daun ubi yang sesuai boleh diambil. Ada yang mengatakan agar tidak petik daun Ubi Gajah kerana ia mengandungi banyak cyanide yang agak merbahaya kepada manusia jika dimakan dengan berlebihan. Rasa pahit pada daun ubi menunjukkan kandungan bahan tersebut pada daun ubi adalah agak tinggi. Penduduk kampong lazimnya hanya memilih daun ubi pulut yang lembut dan enak untuk dimasak (Sila lihat foto sebelah). Lazimnya pada musim hujan ramai tidak menoreh dan pokok ubi akan banyak menghasilkan pucuk baru yang lembut. Lagi kerap kita memetik pucuk ubi kayu akan keluar banyak tunas dan dahan baru untuk dikutip. Bagaimana pun kini tidak susah untuk membeli pucuk daun ubi kerana ia ada dijual dipasar, pasar malam, pasar tani malahan ada juga dijual di pasaraya. Sebagai contoh di Pasar Malam Bukit BAru, Melaka seikat daun ubi cuma dijual RM0.50 sahaja bagi ikatan kecil dan RM1.00 bagi ikatan standard. 

Makan ubi dan pucuk daun ubi ini sesekali memang amat menyeronokkan. Beberapa khasiat pucuk daun ubi jarang dibincangkan secara umum. Bagaimana pun keenakan sayur lemak, urap ubi kayu, pecel dan juga kerabu yang menggunakan pucuk ubi kayu memang tidak dapat di nyatakan (Sila lihat foto disebelah). Sebaiknya pucuk daun ubi yang dipetik sendiri dibelakang rumah adalah terbaik kerana ia masih segar dan kalau beli murah harganya. Khasiat sayuran ini bukan lagi untuk orang kampong sahaja tetapi ia telah juga dihidangkan direstoran-restoran ternama, hotel malahan dalam jamuan keramaian. Ia merupakan sumber zat asasi penting untuk keperluan manusia. Kandungan proteinnya yang tinggi yang boleh disetarakan dengan karbohidrat membolehkan ia sumber makanan berkhasiat untuk diambil. Saya membuat beberapa rujukkan dan akhirnya mendapat info mengenai khasiat daun ubikayu daripada negara jiran. Walau pun tidak dinyatakan amaun kandungan nutrisi secara khusus, laporan tersebut menyatakan kandungan daun ubi terdiri dari Vitamin A, Vitamin B17, Vitamin C, Kalsium, Kalori, Fosforan, Protein, Lemak, dan zat besi. Jumlah kandungannya yang banyaknya membolehkan daun ubi kayu memiliki banyak manfaat buat kesihatan manusia.

Antara khasiat daun ubi kayu kerana kandungan serat yang tinggi dimana ia sesuai untuk sistem perkumuhan dan penghadaman dalam perut. Keujudan bahan serat ini juga membolehkan pengambilan daun ubi sesuai untuk mereka yang menghadapi masaalah buang air besar. Khasiat daun ubi didakwa mampu mengatasi reumatik. Cara gunanya adalah dengan melumatkan daun ubi kayu dan dicampor denganramuan lain bersama seperti halia dan kapor sirih dan disapikan luaran dilokasi yang sakit. Satu lagi amalan lama tradisional daun ubi kayu didakwa dapati mengubati sakit kepala. Caranya dengan mengambil beberapa helai daun ubi kayu dan tumbuk sampai halus dan letakkkan ke bahagian kepala yang terasa sakit dan lakukan sehingga sembuh. Daun ubi kayu mampu mengatasi masaalah cirit birit dengan kita merebus daun ubi tersebut dalam air dan sejukkan. Minum airnya sebanyak 2 kali sehari sehingga selesai. Dalam satu laporan ada dikatakan daun ubi kayu mempu mencerdaskan otak. Ini dikaitkan dengan kemungkinan mencerdaskan otak manusia apabila terdapat unsur Asid Aminonya, Asid Glutamik, Phenilalanin, Tirosin dan Ttriptophan yang baik. Kajian selanjutnya boleh dibuat mengikut jenis resepi masakan yang ada untuk memperkukuhkan kehebatan khasiat daun ubi pada masa akan datang. Wasallam!.

DAUN UBI KAYU... HIJAU WARNANYA...
PUCUK LEMBUT...DIPETIK SAHAJA...
DIREBUS DULU... BUANG BISANYA...
DIJADIKAN MAKANAN..ENAK RASANYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Kampong PArit Bengkok, 
Gersik, Ledang,
Johor, Malaysia.
(16 Ramadan 1435H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...