Support My Blog

Monday, November 25, 2013

LEBAH MELIFERA - PENGURUSAN (Part 5)

PENGURUSAN DALAM KOLONI Lebah Mellifera (Apis mellifera) merupakan satu aktiviti penting didalam menternak lebah madu. Lebah Madu Apis mellifera adalah sejenis lebah dari Eropah yang telah dibawa masuk ke Malaysia semenjak tahun 1976 oleh Jabatan Pertanian. Sebenarnya terdapat beberapa jenis lebah tempatan yang mampu menghasilkan madu seperti Lebah Keran (Apis cerana) dan Lebah Tualang (Apis dorsata) walau pun pengeluaran masih rendah dan tidak menentu. Daripada pembacaan dan pengalaman penulis, terdapat 8 spesis lebah yang terdapat dinegara ini yang perlu di'explore' lagi termasuk terkini yang mendapat perhatian iaitu Lebah Kelulut (Trigona spp). Saya mula kenal dengan lebah madu semenjak awal 1980'an semasa saya mula bertugas di Melaka dan aktif dalam mengembangkan ternakan lebah keran dikawasan tanaman kelapa. Kini benyak pokok kelapa dikawasan Merlimau, Melaka yang telah ditebang dan digantikan dengan pokok kelapa sawit dan menjadi kawasan perumahan dan kawasan kilang. Agaknyapenternakan lebah madu dikawasan tersebut semakin kurang sesuai. Artikel subuh ini saya terpanggil untuk menulis beberapa teknologi pengurusan dalam koloni bagi jenis Lebah Mellifera atau jenis lebah lain yang sesuai dalam "Anim Agro Technology" untuk rujukkan dan bacaan anda.


Pengurusan Dalam Koloni lebah madu perlu dijalankan mengikut jadual atau megikut keperluan. Lazimnya paling sesuai adalah sekitar sekurang-kurangnya 7 hari sekali.  Bagaimana pun saya dapati kekerapan memeriksa haif lebah madu disesuaikan dengan tujuan peperiksaan seperti membuat persiapan untuk mengalih atau pindahkan haif, berlaku bencana alam dan sebagainya. Apa yang sering dilakukan dalam pengurusan dalam koloni lebah ada 6 aspek yang perlu diperhatikan. Perkera tersebut adalah (1) Populasi Lebah (2) Taburan Telur dan Anak dalam Kom (3) Kehadiran Sel Ratu (4) Keadaan Kom (5) Penyimpanan madu dan debunga dan (6) Kehadiran Perosak dan Penyakit. Kemahiran kita untuk melihat kesemua 6 aspek tersebut boleh menentukan kejayaan didalam menternak lebah madu yang menguntungkan. Kalau anda seorang yang baru hendak menceburi aktiviti perusahaan lebah madu, sebaiknya pergi kurus dahulu dan dapakan seberapa banyak maklumat , teknologi dan pengalamanhands-on mengenai pengurusan lebah madu daripada pihak tertentu.


(3)  KEHADIRAN SEL RATU  
Kehadiran sel rattu adalah perlu diperiksa selalu dalam haif. Dalam keadan dimana ratu masih produktif dan sumber makanan yang banyak, koloni lebah terdorong untuk membina sel ratu (Lihat foto sebelah). Pastikan kita musnahkan semua sel ratu yang dibuat kera lazimnya ratu akan menjadi dewasa dalam masa 16 hari dan jika ia tidak dimusnahkan akan menyebabkan berlaku perpecahan koloni lebah. Ini menyebabkan jumlah lebah pekerja dalam satu koloni akan berkurangan dan lemah untuk mengumpulkan nektar dan debunga. bagaimana pun kita boleh kekalkan sel ratu jika ada keperluan untuk menggantikan ratu yang tidak produktif lagi atau membuat koloni baru dengan terancang. Sel ratu yang sakit, ratu hilang, cacat atau matu juga perlu diganti. semasa membuat pemilihan sel ratu, pastikan ia dari saiz paling besar yang dikekalkan dan pastikan ada Lebah jantan dalam koloni yang lain untuk proses mengawan dengan ratu yang bakal lahir.

4) KEADAAN KOM
Pemerhatian terhadap kom lebah dijalankan dengan melihat dua keadaan iaitu (1) Susunan Kom dalam haif dan (2) Warna Kom. Pastikan susunan kom dalam haif sentiasa berada dalam susunan yang betul degan JARAK antara kom adalah 'muat untuk seekor' lebah melaluinya (bee space). Jika jarak agak terlalu jauh antara kom dan susunannya tidak elok akan menyebabkan lebah pekerja membuat kom lain yang tidak sepatutnya.  Ini menyebabkan kom tambahan ini menyebabkan suksr diuruskan terutama jika ia melekat diata beberapa bingkai kom. Lazimnya apa yang saya perhatikan warna kom yang asalnya putih akan bertukar kepada coklat atau coklat kehitaman atau hitam (Lihat foto sebelah). Kom yang putih lazimnya digemari oleh lebah ratu untuk dia meletakkan telur. Kom yang berwarna hitam saiz selnya telah mengecil dan ia menyukarkan untuk ratu meletakkan telurnya. Sebaiknya gantikan kom yang telah hitam dan ia perlu digantikan dengan lilin landasan (Comb foundation) atau  diganti dengan kom baru yang lain.
Sila baca atikel sambungan pada Prt 6. Wasallam!.
MENTERNAK LEBAH... ADA CARANYA...
LEBAH IMPOT... BAIK POTENSINYA...
KEMAHIRAN MENTERNAK...DIJANA...
HASIL LEBAH KELUAR... KITA BAHAGIA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Projek Ternakan Lebah,
Kg Permatang, Bukit Katil,
Melaka Tengah,
Melaka, Malaysia.
(19 Muharam 1435H) 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...