Support My Blog

Monday, May 27, 2013

KAILAN - CARA SEMAI

KAILAN (Brassica oleracea var alboglabra) merupakan sejenis sayuran berdaun yang sangat popular dari keluarga Cruciferae terutama untuk masakan ala-Thai di Restoran Tomyam disediakan sebagai 'Kailan Ikan Masin'.  Ia adalah sejenis sayuran daun dengan diusahakan secara komersil oleh petani di Malaysia khususnya di Projek Kelompok Batu 19, Kg Sengkang, Bukit Gambir, Ledang , Johor. Kelompok ini telah memenangi JOHAN Anugerah Projek Berkelompok Peringkat Kebangsaan 2009 anjuran Jabatan Pertanian Malaysia. Kailan tergulong dalam beberapa banyak keluarga sawi seperti Sawi Bunga, Sawi Putih, Sawi Hijau dan Sawi Jepun. Keluasan tanaman kailan di Malaysia meningkat daripada 512 ha (1990) kepada 972 ha (1996) dan kini seluas 1,685 ha (2012) menunjukkan permintaan sayuran jenis ini terus meningkat. Sayur ini dipercayai berasal dari kawasan Meditrenean dan telah pun sesuai pada iklim tropika. Kawasan utama tanaman kailan di Malaysia ialah di Johor (Daerah Ledang - dulu kawasan ini didalam Daerah Muar dan Daerah Johor Bahru), Melaka, Perak, Pahang (Cameroon Highland), Sabah (Ranau) dan Pulau Pinang. Artikel pagi ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" teknologi penyediaan anakbenih tanaman kailan berdasarkan kajian penulis di Ladang Sayuran Tan Soo Tiok yang merupakan Pengerusi Penanam Sayur Malaysia di ladang ini untuk dikongsi semua pembaca blog ini.


Tan Soo Tiok dalam ladang Kailan dibawah SPH.
Berikut adalah teknologi menyemai sayuran kailan yang saya buat penelitian di Kebun Tan Soo Tiok semasa membuat tinjauan banyak kali. Teknik menyemai menggunakan alatan dan media penanaman ini berneza dengan cara penyemaian konvensional dan memberikan kesan kos yang signifikan dan peratus kejayaan yang sangat baik. Selain daripada itu kadar pertumbuhan diatas batas adalah sekata dan menjimatkan masa menyemai atau menyulam pokok kailan.  Saya paparkan teknologi penyemaian benih kailan untuk dijadikan panduan kepada semua pembaca blog ini.

1. Benih Kailan berkualiti disediakan dahulu dan pastikan ia telah dirawat dengan racun kulat. Benih kailan adalah diimpot daripada luar negara dari jenis hibrid yang mahal harganya.


Benih Kailan berkualiti
2. Bahan media yang sesuai adalah Substrate 701 iaitu media impot untuk digunakan. Harga satu beg media ini sekitar RM 70 - RM 80 satu beg yang diperkayakan dengan nutrien NPK.

Substrate 701 impot untuk media tanaman.
3. Isikan media tanaman kedalam tray semaian yeng mempunyai 108 lubang setiap satu tray. Kadar media adalah separas dengan permukaan dulang semaian.

Tray semaian 108 lubang diisi dengan media.
4. Pengisian biji benih kailan dibuat dengan menggunakan Alat Khas menabur benih (Lihat foto dibawah) dengan melatakkan tray berisi media dibawahnya dan setiap lubang akan diisi dengan satu biji benih. Simpan trau semaian didalam para khas beberapa tingkat selama 4-5 hari sehingga biji kailan bercambah,


Pengisian biji bebih Kailan dengan 'Seeder'.

5. Tray Semaian yang ada benih yang bercambah perlu diperiksa kadar pertumbuhannya yang seragam dan boleh dialihkan kerumah semaian.

Benih kailan baru bercambah dalam tray.

6. Bawa tray semaian tersebut untuk di letakkan didalam rumah semaian (Lihat foto dibawah) bagi proses pembesaran. Pada masa ini serangga perosak seperti cengkerik dan semut suka makan anakbenih kerana ianya adalah manis. Buat penyiraman mengikut kesesuaian cuaca sehingga anakbenih sesuai untuk diubah keladang dalam 5-7 hari.


Susunan tray semaian dalam RUMAH SEMAIAN.

7. Buat pemeriksaan sekali lagi dialam rumah SPH agar tidak berlaku banyak kerosakan dan kadar pertumbuhan benih seragam.


Benih Kailan yang sihat dan sedia untuk diubah.

8. Tray semaian yang sedia untuk diubah dikeluarkan dari rumah semaian dan dihantar kelokasi penanaman.

Menghantar tray semaian ke batas tanaman.

8. Kailan ditanam didalam kawasan struktur kalis serangga untuk mendapatkan hasil. Tanaman kailan sangat mudah diserang oleh serangga Plutella spp yang merosakan kailan jika tidak dijaga dengan baik.

Tanaman kailan dalam struktur berjaring yang sihat dan seragam.

Penanaman Kailan merupakan satu perkara yang tidak mudah dijalankan. Tanaman ini mendapat permintaan baik dan harganya juga konsisten kerana permintaan daripada beratus-ratus hotel dan restoran Thai sentiasa meningkat. Bayangkan pemilik restoran hanya menggunakan sebatang pokok kailan untuk dimasak dengan ikan masin berharga antara RM 5.00 - RM 6.00 sepinggan (untuk satu orang makan). Cuba anda kira adakah jumlah kailan yang digunakan itu sampai sepokok?.  Teknologi yang saya paparkan diharap memberikan maklumat berguna kepada anda semua. Wasallam!...

SEMAI KAILAN... PENTING SEKALI...
TEKNIK MODEN... ALAT KHAS DIBELI...
SUBSTRATE IMPOT..TAHAN BERHARI....
CARA INI....PERCAMBAHAN TINGGI...

By,
M Anem
Ladang Sayur Kelompok Bt 19, Sengkang,
Bukit Gambir, Ledang,
Johor, Malaysia.
(17 Rejab 1434 Hijrah)
- Lokasi hampir dengan kampong penulis

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...