Support My Blog

Tuesday, November 27, 2012

PASARAYA

PASARAYA (Supermarket) merupakan satu nama berkaitan kompleks membelibelah moden yang menjual barangan keperluan pengguna seperti bahan makanan, pakaian dan pelbagai jenis produk. Dalam kamus bahasa Inggeris ia dimaksudkan sebagai "A large store that sells a variety of food and household items to customer". Pasaraya adalah berasaskan kepada dua perkataan iaitu "PASAR" dan "RAYA" dimana pasar adalah temap berlakunya aktiviti jualbeli dan raya selalu dikaitkan dengan sesuatu yang besar, kuat atau kukuh. Pada zaman dahulu kaedah perniagaan barangan keperluan dapor dijalankan dengan Kedai Runcit dan Pasar Basah sahaja. Kemudian sekitar tahun 1970'an - awal 1980'an baru diujudkan dengan rancak Pasar Malam. Penduduk dikawasan Bandar dan Kampong hanya membeli keperluan barangan harian dan pakaian di kedai-kedai runcit yang banyak dan mudah dikunjungi. Dalam satu kedai runcit terdapat banyak jenis barang. Artikel subuh Isnin ini saya menulis mengenai pasaraya dalam 'Anim Agro Technology' untuk bacaan dan rujukkan anda.


Pasaraya asalnya berasaskan dari kedai runcit yang telah di perbesarkan dalam satu kawasan yang luas dengan menjual bahan asas keperluan harian seperti sayur-sayuran, buah-buahan, ikan, daging, bahan masakan kering, beras minyak dan sebagainya tetapi kini ditambah dengan pelbagai produk siap proses dan keperluan harian termasuk pakaian, perabot ringan dan juga perkakasan dapor. Selalunya pasaraya tradisional mempunyai ruang pameran jualan produk yang luas dengan satu tingkat sahaja untuk memudahkan proses pengangkutan dan penyusunan barang. Pasaraya lazimnya akan menyediakan ruang meletak kereta yang luas untuk memberikan keselesaan kepada pengguna. Kemudahan untuk meletak kereta ini merupakan satu faktor utama penentu pengguna mengunjungi pasaraya.


Terdapat pelbagai kategori berkaitan pasaraya yang kita boleh kenal. Antaranya adalah Pasaraya Mini (Mini market), Pasaraya (Supermarket) dan Pasaraya Besar (Hypermarket). Di seluruh dunia kini ramai pengguna mengunjungi kompleks membeli belah yang ada pasaraya untuk membeli belah, melancong, beriadah, bersukan dan mendapatkan pelbagai perkhidmatan. Antara perkhidmatan yang disediakan dikawasan pasaraya seperti mesin mengeluarkan wang automatik (ATM), Pejabat Pos, Kaunter Bayaran Berpusat, Lobby Pelbagai Guna dan sebagainya. Ramai orang sahaja-sahaja jalan dikawasan pasaraya atau kompleks ini untuk bersantai atau buat 'window shopping' sahaja. Ruang Lobby pula sering digunakan oleh pihat tertentu untuk menjalankan kempen, pengiklanan produk, pentas hiburan dan sebagainya. Memang tidak dinafikan lagi trend rakyat negara kita dan negara lain mengunjungi pasaraya untuk mendapatkan barangan keperluan harian.


Syarikat-syarikat gergasi multinational dunia kini telah pun memperkenalkan sistem jualan pasaraya dengan membina kompleks membeli belah berskala besar. Siapa yang tidak kenal dengan syarikat pengurusan pasaraya seperti GIANT, TESCO, JUSCO, CARREFOUR, IKEA, MYDIN dan banyak lagi. Mereka membuat perniagaan alaf baru dimana apa juga yang pengguna hendak beli, semuanya ada disediakan. Kompleks ini dilengkapi dengan hawa dingin, tempat yang bersih, mempunyai ruang susun yang menarik, jurujual yang masih muda, promosi iklan di pelbagai media cetak dan eltronik dan sebagainya. Kecenderongan masyarakat akan datang hanya akan mengenali pasaraya sahaja kerana anak-anak kita masa kini lebih kenal membelah dipasaraya daripada di kedai runcit. Mereka lebih kenal akan KFC, Burger King, Mc Donald, Marybrown Chicken, Cofee Starbuck, A&W dan banyak jenama antarabangsa. 


Keghairahan syarikat-syarikat peneraju pasaraya ini mungkin melalaikan banyak pihak. Kini telah banyak pasaraya yang didirikan dikawasan bandar-bandar kecil walau ada akta berkaitan dimana pasaraya dilarang didirikan dikawasan tersebut. Lebih banyak pasaraya diujudkan memang memberi kemudahan kepada pengguna, tetapi apa akan terjadi dengan pekedai runcit tradisional nanti?. Secara relatifnya kita tahu kos pengurusan untuk pasaraya adalah jauh lebih tinggi daripada kos operasi kedai runcit. Pernahkah kita terfikir untuk membuat perbandingan harga yang ditawarkan oleh pasaraya dengan harga dikedai runcit?. Mungkin kita akan terkejut jika saya katakan jika ada harga diskaun 80% disatu pasaraya terkemuka rupa-rupanya hanya untuk sebungkus belacan buatan Pulau Pinang!. Itulah kuatnya gimik promosi untuk pasaraya yang kuat mempengaruhi pengguna. Bagaimana pun kita berharap pasaraya yang ada di negara kita akan mengamalkan sikap telus dan amanah sentiasa.
Wasallam.



PASARAYA ... SEPERMARKET DIGELAR....
HYPERMARKET... PASARAYA BESAR ......
GIANT, TESCO... KITA YANG GUSAR....
BANYAK BELANJA.... KAWALNYA SUKAR...

Related Articles:
1. Pasar (Klik disini)
2. Pasar Malam (Klik disini)
3. Pasar Tamu (KJlik disini)
4. Pasar Karat (Klik disini)
5. Ladang Kontrak (Klik disini)

By,
M Anem
Giant Puchong Perdana,
Seri Kembangan, Selangor,
Malaysia.
(16 Muharram 1434H)


      

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...