Support My Blog

Wednesday, October 24, 2012

KEKACANG PINTOI

KEKACANG PINTOI (Arachis pintoi) adalah sejenis tumbuhan kekacang dari keluarga Fabaceae (dulu ianya dipanggil sebagai Leguminaceae atau Papilionaceae) yang digunakan sebagai tanaman Landskap atau tanaman Penutup Bumi. Tumbuhan ini dipanggil sebagai Kacang Kuning, Yellow Peanut, Yellow Glory, Thuo Lisong Tao (Thailand), mani perenne (Spanish) dan sebagainya. Saya mula kenal akan tumbuhan ini pada tahun 1994 apabila melawat sebuah nurseri di Gopeng, Perak untuk mencari benih tanaman mangga dan terpikat dengan Kekacang Pintoi ini kerana cantik ditanam sebagai tanaman landskap yang baru diperkenalkan. Saya membeli sebanyak 200 polibeg anakbenih keratan dalam polibeg kecil dengan harga RM2.00 satu unit masa itu. Artikel malam Ahad ini saya menulis mengenai tumbuhan kekacang pintoi dalam 'Anim Agro Technology' untuk dijadikan rujukan.


Tumbuhan renek ini menjalar dengan panjang sekitar 50 - 60 cm dengan stolon yang mana tahap ketinggian bergantung kepada keadaan setempat. Dua varieti yang popular adalah 'Varieti Golden Glory' dan 'Varieti Amarillo'. Daun yang berwarna hijau gelap ini berbentuk 'tetrafoliate' dengan saiz sekitar 4.5 cm panjang dan 3.5 cm lebar. Pokok ini sesuai hidup diatas tanah yang subur dengan banyak baja organik, lembab serta mempunyai sistem saliran yang baik. Paling menarik adalah warna bunganya iaitu Kuning Terang yang berbentuk se-akan 'love' dan berukuran sekitar 50 - 80 mm. Bunga ini kelihatan cantik kerana jelas kelihatan dicelah-celah warna kehijauan daun. Setiap bunga lazimnya mempunyai sebanyak 1-2 biji benih yang saiznya berbeza-beza mengikut saiz bunga (diantara 4-6 mm lebar x 8-11 mm panjang). Biji benih ini boleh dijadikan untuk semaian.


Kekacang Pintoi ini adalah tumbuhan yang berasal dari Brazil, Amerika Selatan iaitu merupakan tumbuhan liar didalam hutan tetapi kini boleh didapati di merata dunia yang mempunyai taburan hujan lebih 1,000 mm setahun. Dikawasan tanah kering tumbuhan ini mampu hidup selama 4 bulan sahaja. Tumbuhan ini adalah dalam kategori Tanaman Penutup Bumi yang sangat sesuai untuk mengurangkan kesan HAKISAN TANAH. Tumbuhan kekacang ini meningkatkan kesuburan tanah dengan mengikat unsur Nitrojan dalam tanah. Penanaman kekacang pintoi di kawasan tebing tanah sebagai landskap juga kini menjadi keutamaan terutama dikawasan majlis daerah dan kawasan perbandaran sebagai landskap. 

Penanaman kacang pintoi boleh kita menggunakan Biji Benih, Keratan Batang atau Keratan Stolon. Keratan batang sepanjang 4- 8 inci panjang perlu ditanam sedalam 3-5 inci dalam tanah yang disediakan lebih awal. Jarak penanaman yang disyorkan sekitar 40 - 70 cm untuk memberikan ruang batang menjalar dikawasan terbuka. Pastikan menanam dengan keratan batang yang belum kering dan ianya perlu disiram setiap hari sebelum tumbuh sempurna. Buang rumpai jenis lain yang tumbuh dicelah-celah kekacang pintoi diperingkat awal penanaman. Bubuh baja organik sewajarnya untuk menggalakan pertumbuhan. Apabila cukup dewasa boleh dituai untuk dijadikan makanan haiwan ruminan jika mahu. Tanamann kekacang pintoi kini lebih banyak di gunakan sebagai tanaman landskap berbanding dengan tujuan lain.

KEKACANG PINTOI... HIJAU DAUNNYA...
BUNGA KUNING... AMAT CANTIKNYA...
MUDAH DITANAM... LANDSKAP TUJUANNYA...
Arachis pintoi... ITU NAMA SAINTIFIKNYA....

By,
M Anem 
Banda Hilir, Melaka,
Malaysia.
(7 Zulhijjah 1433H)      

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...