Support My Blog

Friday, August 17, 2012

CENDAWAN LING ZHI

CENDAWAN LING ZHI  (Ganoderma lucidium ) merupakan sejenis cendawan yang popular dan di komersialkan oleh beberapa syarikat terkenal sebagai bahan makanan penting untuk produk kesihatan. Cendawan ini merupakan jenis cendawan yang paling awal digunakan sebagai makanan kesihatan semenjak l2bih 2,000 tahun oleh orang China keran cendawan ini terbukti tidak meninggalkan sebarang kesan sampingan. Saya beberapa kali melawat projek penanaman cendawan Ling Zhi ketika bertugas dulu selalunya selepas membuat lawatan kekawasan projek cendawan tiram kelabu. Dakwaan paling utama mengenai cendawan ini adalah keupayaannya untuk menghalang dan merawat penyakit kanser. Khasiat lain adalah kandungan bahan yang meningkatkan imun badan kita dengan ciri anti-septik, anti-radang, anti-bakteria , anti-viral dan anti-oksidan. Pembacaan saya juga menjumpai dakwaan khasiat cendawan ini yang boleh merawat dan melegakan paru-paru yang rosak disebabkan oleh semput (asthma) atau penyakit berkaitan sistem pernafasan yang lain. Paling terkini adalah kemampuan cendawan ini dalam melindungi hati dengan meningkatkan proses ditoksifikasi dalam badan manusia yang menggunakannya. Petang Jumaat ini saya menulis sedikit maklumat mengenai cendawan Ling Zhi dalam 'Anim Agro Technology' berdasarkan pengalaman, pembacaan dan pemerhatian yang saya jalankan.


Penanaman cendawan Ling Zhi dijalankan didalam bangunan cendawan yang dibina sama bersaiz besar (20 kaki x 50 kaki - kapasiti muatan 15,000 bongkah) atau bersaiz kecil (20 kaki x 15 kaki dengan muatan 4,500 bongkah). Sebaiknya bangunan mempunyai suhu sekitar 22 - 28 selsius dan ada sistem pengudaraan yang baik. Kawasan penanaman cendawan juga perlu ada kawasan penyediaan media, bilik kukus, bilik suntik dan kawasan pemeraman atau pengeluaran hasil. Pengalaman penulis di Muar mendapati kebanyakan petani menggunakan plastik tahan panas berukuran 8.5 cm x 36 cm dengan tebal plastik 0.6 cm yang akan diisi dengan media penanaman. Media yang sesuai adalah campuran habuk kayu getah, dedak dan kapur dengan kadar 100:10:1. Campuran media diisi dengan berat 1 bongkah sekitar 1 kg dan di tutup dengan penutup cap plastik.


Bongkah yang siap dikukus selama 7-8 jam dan disejukkan akan disuntik dengan benih cendawan Ling Zhi. Bongkah ini akan disusun dalam rak pemeraman cendawan selama 23 - 25 hari sebelum penutup plastik sesuai untuk dibuka. Penjagaan rapi terhadap bungkah cendawan diperiksa setiap hari untuk menentukan pertumbuhan miselium dalam bungkah. Jika ada bungkah yang rosak perlu dibuang segera. Bagi memberikan suhu sejuk, boleh dijalankan dengan kaedah menyiram dan meletakkan jangkasuhu dalam bangunan cendawan. Cendawan Ling Zhi lebih mudah dijaga berbanding dengan cendawan lain seperti Tiram Kelabu dan Shiitake. Serangan perosak dan penyakit juga amat kurang kepada cendawan ini. Penanaman cendawan Ling Zhi perlukan pengetahuan khusus dan paling penting adalah dimana kita hendak jual cendawan ini kerana ianya perlu diproses menggunakan teknologi yang moden. Selalunya jika ada 'contract farming' sahaja kita boleh menanam cendawan ini secara besar-besaran.  Jika berminat menanam, sila cari maklumat pembeli dahulu. Wasallam!

CENDAWAN LING ZHI....GANODERRMA....
BANYAK KHASIAT....PRODUK BERJENAMA...
TINGKAT IMUN...SEPERTI DIDAKWA....
BANYAK POTENSI...PERLULAH MENCUBA....

By,
M Anem
Changloon, Kedah,
Malaysia.
(24 Ramadan 1433H) 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...