Support My Blog

Tuesday, June 12, 2012

INDUSTRI UBIKAYU DUNIA

INDUSTRI TANAMAN UBI KAYU DUNIA merupakan satu jenis tanaman untuk mendapatkan ubi dan digunakan sebagai makanan asas, produk proses serta terkini untuk 'biofuel'. Ubi Kayu atau juga dipanggil sebagai 'Casava' atau 'Tapoica' mempunyai nama botani sebagai Manihot esculenta yang juga mempunyai nama sinonim sebagai Manihot utilisma dan Manihot aipi dari keluarga Euphobiaceae. Laporan oleh FAO menunjukkan pengeluaran ubi kayu dunia pada tahun 2011 adalah sebanyak 209.746 juta metrik tan yang bernilai USD 20.132 billion. Negara pengeluar utama ubi kayu dunia adalah Nigeria (18% atau 37.5 juta mt) diikuti dengan Brazil (11.61% atau 24.35 juta mt),  Indonesia (11.4% atau 23.9 juta mt), Thailand (10.5% atau 22.0 juta mt) dan kelima adalah Congo (7.2% atau 14 juta mt).  Lain-lain negara yang banyak menanam ubi kayu mengikut turutan yang di laporkan oleh FAO adalah Angola, Ghana, Vietnam. India dan Mozambiq. Malaysia hanya menanam seluas 2,400 hektar ubikayu pada tahun 2011 dengan jumlah pengeluaran sebanyak 38,700 metrik tan sahaja. Artikel malam ini saya menulis tajuk mengenai industri ubikayu selepas pulang dari melawat TKPM Ulu Chuhchun dan TKPM Ulu Blankan, Sepang, Selangor yang banyak menanam ubikayu dan keledek.


Ubi Kayu adalah tanaman umbisi renek yang mempunyai ubi untuk pelbagai kegunaan seperti makanan, di proses dan dijadikan biodiesel. Ubi Kayu sesuai tumbuh di kawasan beriklim tropika dan separa tropika. Tanaman ini menjadi makanan ruji di beberapa negara Afrika seperti di Nigeria, Congo, Ghana dan sebagainya. Ubi kayu mengandungi zat pemakanan yang tinggi dengan Kabohideraat, Kalsium, Vitamin B dan Vitamin D. Kandungan bahan mineral bergantung kepada umur pokok, pengurusan tanaman, varieti ubi kayu yang ditanam serta lokalilit penanaman. Di Afrika dan kawasan Gurun Sahara lazimnya ubi kayu ditanam oleh pekebun-pekebun kecil untuk kegunaan sendiri dan lebihannya dijual kepada orang lain.  Ubi kayu boleh tumbuh dalam pelbagai jenis tanah termasuk tanah yang kurang subur dan tanah bermasaalah serta tidak memerlukan kos penjagaan dan buruh yang tinggi. Umbisi yang terletak dalam tanah mampu menyelamatkan penduduk tempatan walau pun berlaku peperangan saudara kerana sukar untuk memusnahkan ubikayu yang ada dalam tanah.  Ubi kayu juga selalu ditanam secara intergrasi atau bercampur dengan tanaman lain seperti kacang tanah, jagung, kacang soya, keladi, kelapa, kelapa sawit dan sebagainya. Penuaian ubi kayu dibuat antara 6 bulan selepas di tanam sehingga pokok berumur 3 tahun.


Ubi kayu yang dijadikan makaanan ruji juga berguna dalam sektor industri seperti penghasilan kanji, pemanis (sweetener), Papan Lapis, Gam, pproduk biodegradable (pinggan, mangkuk, bekas makanan dsb), Perasa Monosodium Glutamate (Ajinomoto, Ajishio), kertan, komestik dan ubat-ubatan. Ubi kayu kuga boleh diproses menjadi arak atau alcohol dan pelet makanan haiwan ternakan. Di Malaysia ubi kayu banyak diproses untuk dijadikan kerepek ubi kayu yang mempunyai permintaan yang tinggi di musim Hari Raya Aidulfitri. Kaedah penanaman ubi kayu tidak banyak berubah sejak dulu kala iaitu menggunakan keratan batang dari varieti yang terpilih. Bagaimana pun untuk aktiviti pembiakbakaan para penyelidik perlu mendapatkan biji untuk kajian. Keratan ubi kayu dari pokok ubi yang bari dituai perlu segera ditanam kerana dikawasan panas di Afrika ianya mudah kering selepas 3 hari dicabut.  Apa yang pembaca perlu tahu adalah kandungan unsur CYANIDE dalam ubi kayu yang merupakan Toksik kepada manusia dan haiwan jika di ambil berlebihan atau diproses tidak mengikut peraturan. Oleh itu ubi kayu perlu di proses dulu seperti dii rebus, di goreng, di kukus, di jemur di tapaikan bagi mengurangkan kandungan bahan Cyanide.


UBI KAYU...CASAVA DAN TAPIOCA....
NAMA SAMA....PELBAGAI NAMA...
ADA CYANIDE ...AMAT TOKSIKNYA...
DI AFRIKA ... JADI MAKANAN UTAMA...


By,
M Anem
TKPM Sg Blankan, Ulu Chuchuh,
Sepang , Selangor,
Malaysia
(29 Rejab 1433H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...