Support My Blog

Sunday, March 18, 2012

APA ITU RACUN MAKHLUK PEROSAK

APA ITU RACUN MAKHLUK PEROSAK?
Ramai diantara kita pernah mendengar perkataan Racun. Tetapi tahukah anda bahawa racun mempunyai pelbagai jenis mengikut kegunaan dan formulasi pembuatannya serta kegunaannya?.  Dalam sektor pertanian racun bolehlah  dibahagikan kepada 3 kumpulan mudah untuk difahami iaitu Racun Serangga, Racun Kulat dan Racun Rumpai dan ada yang tambah sebagai Racun Roden. Racun Serangga dirumus untuk mengawal populasi, menjauhkan serangga atau membunuh serangga perosak yang menyerang tanaman sementara racun kulat bertindak sama terhadap kerosakan tanaman akibat serangan kulat (fungi). Racun Rumpai adalah sejenis racun yang dirumus untuk pengawal, merencat atau membunuh rumput yang menjadi masaalah terhadap pertumbuhan tanaman kerana persaingan nutrien makanan, ruang, cahaya matahari dan juga sesetengahnya merupakan perumah (host) kepada serangga perosak. Artikel pagi Ahad ini saya menerangkan mengenai racun serangga dan maklumat berkaitan dengan racun tersebut untuk perkongsian maklumat.


Pemprosesan dan Penyediaan Racun Makhluk Perosak (RMP) dirumus daripada bahan sebatian kimia yang sesuai untuk penyimpanan, pengendalian, penggunaan, keselamatan dan keberkesanan.  Berbagai jenis dan formulasi serta spesifikasi ada dinyatakan didalam label pada bekas racun yang perlu difahami. Paling penting dalam racun adalah cara proses atau penyediaan FORMULASI racun samaada ianya formulasi sedia digunakan atau pun yang perlu dicampur dengan bahan-bahan kimia lain. Saya pernah belajar sedikit dan mengenai formulasi racun di universiti dahulu dan daripada rakan-rakan yang bertugas dalam bidang tersebut. Formulasi racun mengandungi (a)Bahan Aktif (atau dipanggil sebagai 'active ingredient') (b) Bahan Pelarut (c) Pembawa - komponen formulasi (d) Agen aktif permukaan (surfactance) dan (e) Penambah (Conditioner). BAHAN AKTIF atau dalam bahasa teknikal kita dipanggil juga sebagai 'Bahan Perawis' dalam racun merupakan bahan paling aktif dalam tindakannya. Ianya merupakan komponen utama dalam racun  serangga, rcun roden, racun kulat dan racun rumpai.


Komponen fomulasi PELARUT pula perlu dipilih untuk keterlarutan bahan aktif (ai - active ingredient), kefitotoksikan pelarut yang digunakan , tahap toksikologi dan kemudahbakaran pelarut dan kemeruapan pelarut serta yang pasti kos bahan tersebut. Bahan pelarut ini disesuaikan dengan bahan aktif agar sesuai digunakan dan efektif.  Bahan PEMBAWA dalam racun adalah kandungan bahan pepejal kandunga lengai yang digunakan untuk mencairkan bahan teknikal seperti 'Profilit' iaitu sejenis tanah liat yang lengai. AGEN AKTIF PERMUKAAN (Surfactant) merupakan agen pembasah, penyebar, perebak dan agen pembusa dalam racun. Bahan ini perlu diformulasikan dalam racun mengikut kesesuaian jenis racun. Komponen formulasi PENAMBAH (Condiotioner) pula digunakan untuk fungsi Penstabil-menstabil formulasi racun, Penisinergi-bergabung dengan bahan lain yang akan meningkatkan sesuatu aktiviti (contoh proporanil butoksida), Pembasah dan meningkatkan kuasa pembasahan, Penyahbusa iaitu mengurangan buih-buih, Pemekat-Kelikatan larutan semburan racun dan juga bertindak sebagai Agen perwarnaan untuk mengurangkan kemalangan. 


Pemilihan Formulasi dalam komponen formulasi penyediaan racun berfungsi bagi tujuan melindungi objek yang hendak dilindungi, alatan aplikasi yang sedia ada, tahap bahaya kepada larian dan aliran, unsur keselamatan, tabiat atau pola pertumbuhan perosak serta jenis persekitaran. Formulasi ini penting bagi pembuat racun dan pengguna mementingkan keselamatan pengguna, petani, alam sekitar dan kesan sisabaki terhadap seumua jenis hidupan. Beberapa bentuk formulasi LARUTAN YANG PERLU DICAIRKAN adalah (a) Pekatan Teremulasi (EC), (b)  Pekatan Ampaian (AC), (c)Granul (Granule), (d) Pekatan yang boleh larut (WSC - Water soluble concentrate)  (e)Serbuk Bancuh (WP) , (f) Butir terserak Air , (g) Larutan Berair. Terdapat 5 pula  FORMULASI YANG TIDAK PERLU DICAIRKAN iaitu (a) Butir (Granule) , (b) Debu (D),  (c) Isipadu yang tersangat Rendah  -ULV, (d) Umpan dan (e) Aerosol. Kebanyakan formulasi ini digunakan sebagai satu strategi promosi oleh syarikat pengeluar.


Bagi jenis racun yang perlu dicairkan seperti PEKATAN TEREMULASI (Teremulation concentrate) dimana larutan bahan kandungan aktif dalam pelarut ini boleh dicairkan dengan larutan bukan air. Racun jenis ini bersifat Bendalir dan Homogen dimana boleh juga dilarutkan dengan air. Jenis formulasi ini mudah dikendali, diangkut dan juga untuk penyimpanan amat mudah. Cara penyediaannya juga mudah iaitu dengan dikocak sedikit sahaja dan kesan residu yang sedikit. Kelemahan formulasi ini adalah kadar kepakatan tinggi, mudah diserap oleh kulit, iainya Pelarut iaitu menghakis bahagian penyembur racun, mengubahwarna serta menyebabkan kesan lubang pada bahagian yang dicat dan bersifat penghakis juga.


Formulasi Pekatan Ampaian (SC) merupakan ampaian kandungan bahan kandungan aktif yang stabil dalam bendalir. Racun jenis ini perlu dicairkan dengan air sebelum digunakan. Kelebihan racun ini adalah tidak perlu di kocak tetapi tidak banyak produk yang berasaskan kepada jenis formulasi ini dipasaran. Formulasi Granule Termikrokapsul (MG) adalah formulasi berbentuk granule yang mempunyai satu lapisan perlindungan dan pengawalan perlepasan dimana kadar perlepasan adalah secara beransur-ansur. Memang sukar hendak memahami bahasa teknikal mengenai racun ini....


Formulasi Pekatan Yang Boleh Dilarut (WSC- Water Soluble Concentrate) adalah formulasi cecair yang perlu dicairkan dengan air dahulu sebelumdigunakan. Racun jenis ini mudah disimpan, diangkut dan mengandungi bahan kandungan aktif yang tinggi.   


APA ITU RACUN....MEMANG MERBAHAYA....
KENA TAHU...TAHAP KETOKSIKANNYA....
BERBAGAI FORMULASI....APA NAK TANYA....
PALING PENTING...SEALAMT CARA GUNA....


By,
A Anem
Pct 11, Putrajaya,
Malaysia.
(24 RabiulAkhir 1433H)     

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...