Support My Blog

Friday, September 30, 2011

DELIMA

DELIMA (Punica granatum Linn) merupakan sejenis pokok buah-buahan tropka dan sub-tropika dari keluarga PUNICACEAE. Tumbuhan ini dipercayai berasal dari kawasan Afghanistan dan Himalaya dan disebarkan kekawasan lain diseluruh dunia. Buah ini terkenal diseluruh dunia kerana bijinya yang macam biji delima atau 'diamonds'. Nama-nama lain bagi buah delima adalah Pomegranate (English), Granatepped (Belanda), Rodi ; Rodia (Itali), Anaar (India),  Zakuro (Jepun), Dalimba (Canada), Kok Mak Pi La (Laos), Granada (Sepanyol), Delima ; Granada (Filipina) dan Thap thim (Thailand). Buah delima kurang popular di tanam dan di makan di Malaysia kerana tidak banyak di tanam dan sukar untuk mendapatkan buah delima segar dipasaran. Penulis menganggarkan terdapat seluas 30-35 hektar CHE tanaman delima yang ditanam secara suka-suka di Malaysia. Buah delima dimakan segar, diproses untuk dijadikan jus, diekstrak untuk minyak dan juga dijadikan makanan kesihatan. Artikel ini penulis berkongsi maklumat mengenai buah delima berdasarkan pemerhatian, pembacaan dan pengalaman menjaga stesen pertanian dahulu.


Pokok delima merupakan jenis pokok renek dengan ketinggiam mampu mencapai 3-6 meter walau pun ada juga spesis yang kerdil serta berduri pada hujung ranting. Pokoknya mempunyai dahan dengan bunga 1-5 kuntum pada hujung ranting dan agak berlilin sama ada ianya berwarna merah atau kuning. Saiz bunga kira-kira 4-5 cm panjang. Daun delima berwarna hijau dengan susunan yang bertentangan antara daun berukuran 5 cm panjang dan 2-3 cm lebar serta mempunyai permukaan atas yang berkilat. Buah delima berbentuk bulat dengan berwarna hijau ketika muda bertukar kepada warna kuning , merah bercampur hijau apabila masak. Buahnya mengandungi banyak biji yang deselaputi isi manis sama ada berwarna merah atau merah jambu yang lutsinar.


Penanaman Delima boleh ditanam menggunakan biji benih yang diambil dari varieti yang baik dan buuah telah cukup masak. Kaedah paling baik adalah dengan menggunakan KERATAN BATANG yang diperolehi dengan mengetut selepas 3-4 bulan.  Lazimnya anak pokok yang ditanam menggunakan benih keratan batang lebih cepat berbuah berbanding dengan pokok dari biji benih. Jarak penanaman disyorkan adalah 3m x 3 m bergantung kepada keadaan tanah dan cara pengurusan. Berikan baja organik dalam lubang penanaman dan pastikan kawasan mempunyai saliran yang baik. Kawalan rumpai dijalankan secara manual dan kimia. 


Pembajaan dijalankan menggunakan baja tumbesaran NPK 15:15:15 bersama baja organik mengikut jadual pembajaan. Pembajaan untuk menghasilkan bunga dan buah dijalankan pada tahun ke 3-4 dengan baja NPK 12:12:17:2. Kawalan musuh dan penyakit dijalankan mengikut kadar serangan. Terdapat sejenis rama-rama dimana ianya gemar bertelur pada daun dan ulatnya akan mengorek buah delima. Serangga penghisap daun juga menjejaskan kualiti hasil dan perlu dikawal dengan racun kimia atau kawalan secara bersepadu. Kulat Antraknos  (Collectotricum spp) juga menyerang bahagian buah dan daun pokok delima. 


Buah delima yang masak perlu dipetik apabila telah cukup masak. Buah yang tidak masak adalah masam dan tidak boleh dimakan segar atau dijual kecuali ada permintaan. Kajian ahli saintis makanan mendapati setiap 100 gram bahagian buah delima mengandungi 78% air, 14.5% karbohiderat, 1.6% protin, 0.1% lemak, 5.1% serabut, 0.7% mineral, vitamin dan juga tenaga. Buah delima mengandungi bahan TANIN dan ASID CITRIK yang mempunyai sifat antioksidan dan juga dipercayai mempunyai kesan anti-tumor. Kandungan vitamin C yang tinggi dan Asid Borik menyebabkan buah ini ada kesan antiseptik yang baik untuk kesihatan manusia. 


Buah delima boleh dimakan segar atau diproses untuk dijadikan jus, perasa minuman, sirap, sos, sayuran ulam atau rojak (yang muda). Khasiat jus dari buah delima juga merawat batuk, demam panas, ulser mulut, melawaskan sistem penghadaman serta masaalah cirit birit. Air rebusan kulitnya juga berkesan untuk mengubati sakit perut, rawatan sakit kerongkong dan sebagainya. Ada yang menumbuk halus bunga delima dan dicampur dengan minyak bijan bagi dijadikan tampalan pada kesan terbakar. Biji delima yang dikisar dan ditelan bersama jus buah dapat mengatasi masaalah cacing pita. Baahagian daun juga jika direbus dan dicampur dengan kulit boleh digunakan untuk atasi masaalah cirit birit, hilangkan bau mulut dengan berkumur dan banyak lagi. Wah! Sungguh banyak menafaat buah delima seiring dengan namanya DELIMA...  


BERBIJI BANYAK.....BUAH DELIMA....
WARNANYA MERAH...MANIS RASANYA....
SENANG DI TANAM..DI MANA-MANA...
MARI MENANAM....HATI TAK MERANA....

Related articles for reading:
1. ANGGUR (Klik disini)
2. KENTANG (Klik disini)
3. JERING (Klik disini)
4. SENGKUANG (Klik disini)
5. MENGKUDU-Noni (Klik disini)
6. ROSELLE (Klik disini)
7. KURMA (Klik disini)
8. POPULAR FRUIT CLONES IN MALAYSIA (Klik disini)
9. MATA KUCING (Klik disini)


By,
M Anem
Thistle Resort Port Dickson,
Negeri Sembilan
(2 Zulkaedah 1432H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...