Support My Blog

Thursday, December 30, 2010

JENIS TANAMAN MAKANAN

Tanaman makanan adalah penting dalam sektor pertanian selain daripada tanaman bukan makanan bagi mempastikan penduduk dunia mempunyai sumber makanan yang mencukupi. Secara amya tanaman makanan di kawasan tropikan boleh dibahagikan kepada TANAMAN BIJIRIN, TANAMAN SAYURAN, TANAMAN KEKACANG dan TANAMAN UMBISI. Artikel kali ini saya 'berkuliah' dengan pembaca mengenai berapa maklumat tanaman makanan yang perlu diketahui oleh pembaca. Saya telah membuat rujukan daripada buku 'An introduction of Botany in tropical crops' nukilan Leslie S . Cobie terpitan Longman, London tahun 1976 dan pengalaman bertugas dalam sektor pertanian.


1. TANAMAN BIJIRIN
Tanaman bijirin merupakan tanaman paling utama untuk menghasilkan bahan makanan kepada manusia dan ternakan. Kebanyakan tanaman bijirin adalah dari keluarga GRAMINAE atau jenis keluarga rumput. Tanaman graminae adalah monocotyledon diusahakan oleh manusia semenjak 8000-9000 tahun dulu. Selain penghasilan bijirin , tanaman graminae ini penting untuk ternakan kerana bahagian daun hijau yang merupakn sumber makanan binatang ternakan.

Tanaman bijirin dari keluarga Graminae mempunyai 6 sub-keluarga iaitu Festucoidae, Pinicoidae, Oryziodeae, Eragrostoideae, Bambusoideae dan Arundinoideae. Daripada pembahagian diatas cuma beberapa tribe yang dimajukan semenjak dulu kala untuk penghasilan bijirin. Oryzonoidae merupakan paling penting iaitu kumpulan tanaman padi (Oryza sativa). Tanaman padi diusahakan semenjak beribu-ribu tahun dulu yang diperbaiki daripada padi liar (Oryza perennis) sehingga padi yang boleh ditanam mengikut keperluan manusia dan sesuai dengan tanah serta cuaca. Terdapat 3 jenis padi utama di kawasan tropika iaitu Jenis Oryza sativa (beras panjang) , Oryza javanica (Beras sederhana) dan Oryza japonica (beras pendek) . Tanaman padi kebanyakkanya ditanam dalam sawah yang berair dan sebahagian kecil sebagai padi atas darat (Padi Huma). Pada masa ini jangkahayat pai lingkungan 90-110 hari untuk dituai berbanding padi dulu lebih 3-6 bulan.



Jagung (Zea mays) merupakan tanaman bijirin kedua penting. Jagung ditanam lebih dari 5,000 tahun dulu sebagai sumber bahan makanan manusia dan ternakan. Jagung merupakan tanaman singkat masa antara 90-120 hari untuk dituai bergantung jenis dan pengurusan. Di Malaysia hanya jagung manis sahaja kini yang popular ditanam berbanding dengan pengeluaran jagung dunia yang sebahagian besar penghasilan adalah untuk makanan ternakan.

Tanaman birijin lain adalah Shorgum (Sorgum bicolor) yang ditanam untuk dimakan terutama di kawasan Asia dan Afrika yang menpunyai suaca agak kering. Penghasilan dunia antara 18-22 juta metrik tan setahun. Tanaman bijirin lain yang ditanam ialah Millet (Pennisetum americanum) yang diusahakan di kawasan suhu sederhana.


2. TANAMANN KEKACANG
Tanaman kekacang merupakan jenis tanaman kedua terpenting selepas tanaman bijirin. Tanaman kekacang dalam keluarga LEGUMINOSAE dan sub-famili Papilionoideae yang merangkumi tanaman suhu sederhana dan panas sama ada Pokok atau renek yang banyak jenis. Terdapat sebanyak 18,000 spesis tanaman jenis kekacang. Kegunaan daun, buah, biji dan lain-lain bahagian tumbuhan kekacang untuk sumber makanan manusia dan ternakan. Sub-famili Papilionoideae adalah kumpulan yang paling luas dimajukan melibatkan 480 genera dan 12,000 spesis.

Tanaman kekacang penting kerana mengandungi Protin paling tinggi didalam tumbuhan terutama dalam biji iaitu 20-30% kandungan protin. Kekacang ditanam untuk hasilkan biji dan daunnya dijadikan sayuran. Ada jenis kekacang digunakan untuk penutup bumi seperti Centrosema oubecens dan sebagainya bagi megurangkan hakisan dan tambah nitrojen dalam tanah.Bintil Akar dalam kekacang mengandungi bakteria Rhizobium yang mengikat N secara symbiotic.

Jenis kekacang bijirin seperti Kacang Tanah atau Peanuts (Arachis hypogea) ditanam untuk dapatkan biji. Pengeluaran biji (60-70%) kacang tanah dunia meningkat dari 17 juta tan setahun (1975) kepada 27.6 juta mt pada tahun 2005.Negara pengeluar utama adalah seperti India (6 juta mt), Pakistan, China, Bangladesh, USA, Nigeria dan Brazil. Tanaman Kacang Soya (Glycine max) dimajukan untuk biji kacang soya bagi kegunaan manusia dan ternakan. Pengeluaran dunia lingkungan 64-78 juta mt setahun terutama di USA dan China.


3. TANAMAN SAYURAN
Tanaman sayuran merupakan tanaman makanan yang juga penting didunia yang perlu untuk diet manusia. Kebanyakan sayuran dimakan segar dan diproses atau dimasak. Beberapa jenis keluarga sayur-sayuran adalah seperti CUCURBITACEAE, SOLANACEAE dan CRUCIFERAE. Jenis sayuran lain yang kurang penting adalah dari keluarga PORTULUCACEAE, TILIACEAE, MALVACEAE dan ARYLLIDACEAE. Sayuran dituai bahagian daun (Sayuran jenis daun) seperti bayam, kangkung, sawi, kailan, kobis dan sebagainya. Sayuran Jenis Buah dituai bahagian buah seperti Cili, Timun, Petola, Peria, Tomato, Terung dan banyak lagi.


Tanaman sayuran diusahakan secara komersial semenjal beribu tahun dulu dan kini merupakan jenis tanaman makanan yang penting duusahakan oleh setiap negara. Penghasilan sayuran telah meningkat berkali danda semenjak beratus tahun dulu dengan penemuan baka-baka yang berhasil tinggi, jangkamasa menanam yang singkat, tahan kepada penyakit dan perosak, hasil yang berkualiti dan diterima pengguna.



4. TANAMAN UMBISI
Tanaman umbisi merupakan tanaman yang penting untuk dijadikan sumber makanan manusia. Keledek (Impomea batatas) dari keluarga CONVOVULACEAE merupakan tanaman umbisi yang ditanam sejak 3,000 tahun dulu dijadikan makanan ruji kepada sebagahian penduduk dunia. Tanaman Ubi Kayu (Manihot esculenta) atau cassava kedua terpenting selepas keledek dimana pengeluaran dunia mencecah 42-68 juta mt setahun.

Tanaman makanan di usahakan oleh petani komersial dan juga petani tradisional di seluroh Malaysia. Terdapat pelbagai varieti dan klon tanaman makanan yang idtanam disesuaikan dengan keadaan setempat. Tanaman padi merupakan tanaman yang menjamin keselamatan dan kesejahteraan negara kerana rakyat Malaysia makan nasi sebagai 'staple food' dan kadar sara kecukupan padi di Malaysia adalah 79% dimana bakinya 30% diimpot dari negara pengeluar.

By,
M Anem
Ptjya
MALAYSIA

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...